15 grudnia 2016

Przeznaczenie Violet i Luke'a - Jessica Sorensen


Każdy ma jakieś tajemnice, jedne są takie, że jeśli ktoś się o nich dowie to nie oznacza jeszcze końca świata, inne natomiast sprawiają, że tworzymy sobie mur obronny przed innymi, nie chcemy żeby ktokolwiek dowiedział się, co tak naprawdę skrywamy, bo to mogłoby oznaczać jeszcze więcej cierpienia, a osoby, które poznałyby daną tajemnicę zwyczajnie odsunęłyby się od nas. Dokładnie o tym jest książka Przeznaczenie Violet i Luke'a - o wymyślaniu coraz to nowych kłamstw żeby zachować swoją tajemnicę, o odpychaniu ludzi i o dużym cierpieniu, które towarzyszy przez całe życie. Jednocześnie jest to najtrudniejsza do ocenienia książka z jaką miałam kiedykolwiek do czynienia.


Violet to młoda dziewczyna, którą wszyscy postrzegają jako bezmyślną, puszczalską i mającą wszystko gdzieś dziewczynę. Tak naprawdę nikt jej nie zna, wiedzą o niej tylko tyle ile sama Violet chce im powiedzieć, ponieważ uważa, że każdy, kto dowie się o niej prawdy zostawi ją. Luke jest młodym alkoholikiem, który nie stroni od przygodnego seksu, nie mający ochoty rozmawiać z nikim o swojej przeszłości, a nawet nie myślący o przyszłości. Tych dwoje ludzi łączy tragedia jakiej doznali, gdy byli mali. Violet musiała zmierzyć się z tułaczką między coraz to nowymi rodzinami zastępczymi po tym jak jej rodzice zostali zamordowani, kiedy miała sześć lat. Luke przez całe swoje dotychczasowe życie zastanawiał się dlaczego jego siostra popełniła samobójstwo, a zarazem musiał się od małego zajmować swoją matką uzależnioną od narkotyków, co odbiegało od normalności. Losy tej dwójki łączą się, gdy Violet wyskakują przez okno spada na Luke'a. Mogłoby się wydawać, że są dla siebie jedynymi osobami, które mogą się nawzajem uratować.

Tak, jak wspomniałam jest to najtrudniejsza książka do ocenienia jaką kiedykolwiek czytałam, a zarazem najbardziej depresyjna. W sumie dostałam coś zupełnie innego niż sobie wyobrażałam, ponieważ miałam wrażenie, że będzie to kolejna książka z tego nurtu, gdzie dwoje ludzi, którzy przeżyli w swoim życiu wielkie tragedie, spotykają się i nagle wszystko zaczyna się układać tak, jak powinno. Nic się nie ułożyło tak, jak powinno. Można śmiało stwierdzić, że zarówno Violet, jak i Luke są chorzy psychicznie, a jedyne co w ich głowach siedzi to totalna samodestrukcja. Nie sądziłam, że można stworzyć tak przesyconych złymi emocjami bohaterów. 

Przez całą powieść autorka skupiała się na tragediach jakie spotkały głównych bohaterów, a także na tym, jakie miały one skutki w ich przyszłym życiu. Przez cały czas bohaterom były rzucane pod nogi kłody, może i początkowo starali się jakoś pokonywać przeciwności losu, ale w pewnym momencie po prostu się poddali. Przyjmowali to co dawał im los bez mrugnięcia okiem, czasami nawet odnajdywali w tym jakieś pozytywy, ale było ich naprawdę niewiele. Pewnie gdyby ktoś zatroszczył się o to, by po tym, co ich spotkało zostali wysłani do jakiegoś specjalisty to ich życie ułożyłoby się inaczej, ale pewnie sama powieść nie byłaby tak emocjonująca. Mam wrażenie, że autorka z całkowitą lekkością napisała tę książkę, co jest imponujące, ponieważ naprawdę niewiele jest w niej pozytywnych aspektów.

W pewnym momencie w moim mózgu coś zaskoczyło i zrozumiałam, że Violet i Luke nie są połączeni tylko swoimi własnymi tajemnicami, ale czymś więcej, a to sprawiło, że mówiąc kolokwialnie musiałam zbierać szczękę z podłogi. Oczywiście Jessica Sorensen postanowiła zniszczyć swoich czytelników i to dosłownie. Kiedy wreszcie pomyślałam, że może jednak bohaterom jakoś się ułoży postanowiła zesłać bombę na moje i tak już skołatane nerwy. Jeśli Przeznaczenie Violet i Luke'a nie będzie miało swojej kontynuacji to będę mogła pokusić się o chwilową nienawiść do autorki za to, że tak zakończyła książkę! Tak się nie robi. 

Jest to naprawdę depresyjna książka, z chorymi psychicznie bohaterami, która miażdży każdą cząstkę czytelnika, jakby autorka chciała żeby nie tylko jej bohaterowie zostali złamani. Mimo wszystko jest to powieść przepełniona tak wieloma emocjami, że nie łatwo się od niej oderwać i trzeba mieć mocne nerwy żeby w trakcie czytania nie zacząć rzucać mięsem czy samą książką.

Tytuł: Przeznaczenie Violet i Luke'a
Autor: Jessica Sorensen
Ilość stron: 367
Ocena: 8/10

Za możliwość przeczytania Przeznaczenia Violet i Luke'a dziękuje Wydawnictwu Zysk i S-ka


12 komentarzy:

  1. Onienienie, nie przepadam za książkami, które chcą mnie zniszczyć emocjonalnie, chyba podziękuję :p
    Pozdrawiam!

    napolceiwsercu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Zazdroszczę Ci tej książki, mam na nią wielką ochotę, ponieważ poprzednie tomy szalenie mi się podobały.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie sądzę, że sięgnę po tę książkę. Nie przepadam za tego typu historiami, a nagromadzenie nieszczęść dotykających bohaterów zazwyczaj wydaje mi się mało wiarygodne. Niemniej, trochę jestem ciekawa czy opowieść też wzbudziłaby we mnie duże emocje.

    OdpowiedzUsuń
  4. Chętnie nadrobię zaległości, po wcześniejsze tomy bardzo przypadły mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie miałam jeszcze okazji zapoznać się z tą serią, ale bardzo chcę :) mam nadzieję, że w najbliższym czasie uda mi się przeczytać chociaż pierwszy tom :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię psychicznych bohaterów :D chociaż takich dość przeciętnie psychicznych, bo jak zaczęłam oglądać serial "Młody papież" to stwierdziłam, że są jednak jakieś ograniczniki mojej sympatii do psychicznych osób :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Na chwilę obecną mam dosyć powieści młodzieżowych;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ostatnio zaczęłam czytać tego typu powieści i jeśli mi się tak szybko nie znudzą, to z pewnością po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Często szukam książek z takimi mocnymi akcentami, psychologicznymi perpspektywami, może okazać się, że to lektura właśnie dla mnie. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Narobiłaś mi ochoty na tę pozycję, musze kiedyś przeczytać :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie~ Nataliaaa
    http://happy1forever.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Depresyjnych książek w tym momencie nie zniosę, może kiedyś...

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek