13 listopada 2016

[PRZEDPREMIEROWO] Zostaw mnie - Gayle Forman


Bardzo długo zbierałam się żeby przeczytać książki Gayle Forman i oczywiście zakończyło się to fiaskiem, więc Zostaw mnie jest pierwszą książką autorki, którą przeczytałam. Nie wiedziałam czego mam się spodziewać, czy jej styl pisania mi będzie odpowiadał, czy sama historia mi się spodoba, po prostu nie mam żadnego porównania. A jak było naprawdę? Szczerze mówiąc niełatwo.
Maribeth Klein, wiecznie zabiegana, ciągle pracująca matka bliźniaków, której tryb życia doprowadza do zawału. Mąż obiecuje jej, że na czas rekonwalescencji wszystkim się zajmie, a ona będzie otoczona bańką, niestety nie trwa to zbyt długo. Bliźniaki nie potrafią zrozumieć, że ich matka przeszła poważną operację i dają się jej we znaki, mąż po pewnym czasie zaczyna zostawać coraz dłużej w pracy, a matka, która miała pomagać wydaje się wręcz przeszkadzać. Maribeth w pewnym momencie nie wytrzymuje całej sytuacji i postanawia wsiąść do pociągu, trafia do Pittsburgha, gdzie zaczyna inaczej patrzeć na swoje życie i odkrywa tajemnice związane z jej przeszłością.

Muszę przyznać, że od samego początku powieść wywołała we mnie dość negatywne odczucia. Samo to jak był traktowana Maribeth było aż denerwujące. Nie jestem w stanie zrozumieć dlaczego to wszystko wywoływało we mnie aż takie zdenerwowanie. Matka Maribeth niby chciała pomóc, ale tak naprawdę nic nie robiła i zwracała uwagę jedynie na siebie, bliźniaki zachowywały się jakby były kompletnie rozwydrzone, a mąż jakby miał swoją żonę, która o mało nie umarła, gdzieś. Tak mnie to wszystko denerwowało, że właściwie ucieszyłam się, kiedy postanowiła ich zostawić i wyjechać. Wiem, że to nie jest tak do końca normalne, bo raczej zostawienie rodziny nie jest czynem, który można pochwalać, ale w tym wypadku wręcz sprawiło mi ulgę, że wyjechała.

Niestety dalej nie było wcale lepiej. Cała powieść dosyć mocno mnie nudziła, bo tak naprawdę wiele się w niej nie działo. Nie wiem, może nie widziałam jakichś głębszych treści w tej książce, a może po prostu styl autorki do mnie nie przemawia. W każdym razie główna bohaterka po wyjeździe postanowiła znaleźć swoją biologiczną matkę, która zostawiła ją zaraz po urodzeniu, ponieważ chciała się dowiedzieć czy jej rodzina nie jest obciążona genetycznie. Gdy wreszcie coś ruszyło w całej sprawie i przeczytała raport adopcyjny cały wątek jakby nagle się urwał. Tak naprawdę nie wiadomo czy bohaterka próbowała później nawiązać kontakt z biologiczną matką, czy wystarczyło jej to czego się dowiedziała i właściwie zabrakło mi trochę tego wyjaśnienia. Maribeth zaczęła rozumieć, że w życiu wiele jej do szczęścia nie jest potrzebne, jakoś można się obyć bez wielu rzeczy, a w szczególności bez elektroniki.

Właściwie główna bohaterka trochę mnie irytowała, ponieważ zostawiając rodzinę, chciała żeby dali jej spokój, postarała się nawet żeby nikt nie wiedział, jak się naprawdę nazywa, kupiła telefon na kartę z nowym numerem i nie korzystała w ogóle z poczty elektronicznej, chciała żeby jej bańka, którą obiecał jej mąż była trochę większa. Gdy się okazało, że bliscy postanowili się dostosować do jej prośby i dali jej czas na poukładanie sobie wszystkiego zaczęła wręcz świrować i mieć pretensje do całego świata. 

Nie jestem w stanie tak naprawdę wyjaśnić, dlaczego ta powieść tak bardzo mnie irytowała i nudziła. Nie potrafię dostrzec w niej niczego dobrego, co mogłoby sprawić, że zachwycałabym się całością, wręcz przeciwnie nawet nie mam ochoty teraz sięgnąć po inne książki autorki.

Tytuł: Zostaw mnie
Autor: Gayle Forman
Ilość stron: 432
Premiera: 22.11.2016 r.
Ocena: 4/10

Za możliwość przeczytania Zostaw mnie dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka

21 komentarzy:

  1. Ja jeszcze nie miałam do czynienia z twórczością tej Pani, ale jeśli mam być szczera, to nie czuję się z tym źle ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam, ale opis kuszący :)
    Szkoda, że bohaterzy są irytujący :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Mi się bardziej podobała ta książką ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja przeczytałam dwie książki autorki Byłam tu' bardzo mi się podoba, ale 'Ten jeden dzień' to była jedna z nudniejszych książek jakie w życiu czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam prawie wszystkie książki tej autorki :) Czas i na tą ;]

    OdpowiedzUsuń
  6. Tej książki nie czytałam, ale rozumiem Twoje znudzenie bohaterką, bo też często takowe miewam :( Możliwe, że kiedyś po nią sięgnę i wyrobię sobie własną opinię :)

    OdpowiedzUsuń
  7. O autorce było i jest dość głośno, ale przyznam, że nie mam na razie chęci sięgać po jej twórczość. Twoja opinia o tej powieści utwierdza mnie w przekonaniu, że lepiej poświęcić czas na inne książki.

    OdpowiedzUsuń
  8. Miałam wielką chęć na tę powieść, ale Twoja recenzja nieco ostudziła mój entuzjazm :) No zobaczymy :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Hmm czytałam dość pozytywne recenzje tej książki. Szkoda, że akurat Tobie nie przypadła do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  10. Szkoda, że nie przypadła Ci do gustu. Przyznaję, że właśnie jestem w połowie lektury i mam zupełnie inne odczucia. Ale również rozumiem Twoje argumenty :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie kręciły mnie inne książki tej pani, a i na te nie mam ochoty :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak na razie czytałam jedynie Zostań, jeśli kochasz tej autorki i niespecjalnie przypadła mi ta książka do gustu. Chciałam zabrać się jeszcze za inne powieści Gayle Forman, ale po twojej recenzji zastanawiam się, czy w ogóle warto :<

    Books by Geek Girl

    OdpowiedzUsuń
  13. Niezbyt dobrze wspominam tą autorkę. Jej twórczość nie jest w zupełności dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja mam mieszane uczucia co do Gayle Forman. Niektóre jej książki mi się podobają, a niektóre nie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie będę się za nią rozglądała.

    OdpowiedzUsuń
  16. ja sie tyrzymam tego autora z daleka :P nie podoba mi sie. pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ta czytelnicza przygoda jeszcze przede mną, szkoda, że Cię ona nie usatysfakcjonowałam, zobaczymy, jak będzie ze mną. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Szkoda, że przeżyłaś tak mocne rozczarowanie. Cóż, czasami tak bywa.

    OdpowiedzUsuń
  19. Zaczęłam właśnie czytać :) ciekawe czy mnie też książka rozczaruje :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Skoro nie jesteś z tej książki zadowolona, to i ja ją sobie odpuszczę :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Książkę już przeczytałam i przyznam, że interesujące wątki zawiera, porusza bardzo trudne i bolesne tematy, w przełomowym okresie życia kobiety, o których zazwyczaj głośno się nie mówi, dobrze, że autorka się do tego przymierzyła.

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek