6 października 2016

Spójrz na mnie - Nicholas Sparks


Od jakiegoś czasu do twórczości Nicholasa Sparksa podchodzę z dużym dystansem, choć w większości jego książki naprawdę mi się podobały. Trochę mnie denerwowało to, że z każdą książką, po którą sięgałam okazywało się, że powtarza ten sam schemat: dwoje nieznajomych się spotyka, zakochują się w sobie, jedna z tych osób ma za sobą jakąś tragiczną przeszłość, w rezultacie ktoś na końcu musi zginąć. W pewnym momencie zaczęło to być zbyt przewidywalne, bo i tak wiedziałam, co się wydarzy na samym końcu. Okazuje się, że jednak można zaniechać schematów, do których wydawałoby się autor przyzwyczaił się i napisać powieść, która jest naprawdę dobra i zaskakująca.

Maria Sanchez, młoda prawniczka rozpoczynająca karierę w renomowanej kancelarii po powrocie do rodzinnego miasta poznaje Collina Hancocka, szczerego, mającego problemy z agresją i prawem chłopaka, który nadużywa słowa "okay". Z czasem ich relacja się pogłębia, a przeszłość daje o sobie znać. Gdy Maria dostaje bukiet z tajemniczym liścikiem: "Będziesz wiedziała, co się wtedy czuje" zaczyna się niepokoić, gdyż jest to początek jej prześladowania. Collin próbuje na własną rękę dowiedzieć się, kto za tym stoi mimo, że może się to skończyć dla niego odwieszeniem wszystkich wyroków i trafieniem za kratki. Okazuje się, że sprawca ma doskonale ułożony plan, który ma na celu sprawienie bólu Marii Sanchez.

Jestem zachwycona nową powieścią Nicholasa Sparksa. Nie tylko zaniechał schematów, ale stworzył historię pełną zaskakujących zwrotów akcji, których tak właściwie się nie spodziewałam. Jest to powieść, która pokazuje, jak bardzo można się pomylić oceniając człowieka po wyglądzie czy tym, co zrobił w przeszłości, a także do czego zdolny jest chory, zaślepiony zemstą umysł. Książka przepełniona lękiem, który nie pozwala funkcjonować oraz determinacją, zarówno osób, które chcą pomóc w znalezieniu sprawcy, jak i w dążeniu do celu, którym jest zniszczenie drugiej osoby.

Collin jest bardzo ciekawą postacią, ponieważ kto by się nie przeraził mężczyzny z tatuażami, który przy pierwszym spotkaniu ma tak zmasakrowaną twarz, że pierwsze co przychodzi na myśl jest to, że na pewno nie jest skłonny do pomocy, a prędzej chciałby zrobić krzywdę? Zapytany o przeszłość odpowiada bez ogródek, nie zachowuje niczego dla siebie,  a jeśli ktoś nie pyta tylko stwierdza jakiś fakt odpowiada zwyczajne "okay". Nie udziela rad, ma skłonności do agresji, jest regularnie sprawdzany przez policję, ale gdy przychodzi co do czego jest w stanie pomóc nawet osobie, której nie lubi.

Może trochę nie pasowało mi, że bardzo szybko zaiskrzyło między głównymi bohaterami, ale pod tym względem jestem trochę przewrażliwiona, ponieważ w prawdziwym życiu nic nie dzieje się tak szybko. Oczywiście nie jest to jakiś wielki minus, a raczej takie moje widzimisię. Wolę kiedy wątek romantyczny jest bardziej rozbudowany, a nie po kilku spotkaniach bohaterowie wyznają sobie miłość.

Do plusów mogę zaliczyć to jakie emocje wywołuje Spójrz na mnie. Ja, osoba, która czytając książki może się wzrusza, ale nie roni żadnych łez pod koniec tej powieści nie tylko uroniłam łzy, ale płakałam ze trzy razy z przerwami. Nie spodziewałam się tego, że wydarzenia opisane w końcowej części książki aż tak na mnie wpłyną i to za każdym razem dotyczące innej postaci. Nie zdarzyło mi się to przy innych powieściach Sparksa, więc dużym zaskoczeniem było dla mnie to, że tym razem autor przejechał po moich emocjach walcem.

Spójrz na mnie to książka, po którą  warto sięgnąć nawet jeśli nie jest się fanem tego typu powieści. Jest przepełniona różnorodnymi emocjami, pokazuje, jak druga osoba jest w stanie poświęcić się dla kogoś, kogo kocha, nie patrząc na to, co się z nią stanie, w której rodzina staje na wysokości zadania i dba o swoich. 

Tytuł: Spójrz na mnie 
Autor: Nicholas Sparks
Ilość stron: 507
Ocena: 9/10

Za możliwość przeczytania Spójrz na mnie dziękuję Wydawnictwu Albatros

14 komentarzy:

  1. Mam za sobą kilka książek Sparksa i dzięki temu mogę stwierdzić, że to nie jest autor dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Niedawno skończyłam i nie mogę się zebrać do napisania o niej czegokolwiek. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale zazdroszczę! Tez bym chciała poznać ten tom!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Aż wstyd mi się przyznać ale... Nigdy nie przeczytałam żadnej książki Nicholasa Sparksa ;P Jakoś mnie do nich nie ciągnie. Myślę jednak że w końcu się zmobilizuję i sięgnę po jakiś tytuł jego autorstwa, bo chyba każdy zna tego autora ;)
    Pozdrawiam
    Moment Of Dreams ♥

    OdpowiedzUsuń
  5. Swoich czasów uwielbiałam twórczość Sparksa, jednak po kilku przeczytanych książkach miałam te same odczucia- przewidywalne, schematyczne... Jeśli Ciebie zainteresowała, w takim razie sięgnę po tą ;D

    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam tylko "Pamiętnik" i jakoś nigdy nie miałam chęci na więcej twórczości Sparksa, ale jeśli kiedyś zmienię zdanie to będę pamiętać o historii, która wymyka się schematowi :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Koniecznie muszę zdobyć tą powieść dla siebie! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. O ironio, widziałam niemal wszystkie filmy nakręcone na podstawie książek Nicholasa Sparksa (jeśli się nie mylę, obejrzałam 9 z jego 11 ekranizacji), ale nie czytałam jeszcze żadnej jego powieści! Jakoś zupełnie mnie do nich nie ciągnie, ale Spójrz na mnie zbiera tak pozytywne recenzje, że chyba w końcu się przekonam do jego twórczości.

    Books by Geek Girl

    OdpowiedzUsuń
  9. Jestem bardzo na tak! Z przyjemnością sięgnę po tę książkę. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja bardzo lubię twórczość Sparksa więc i po tą książkę z pewnością sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nigdy nie miałam okazji czytać książek Nicholasa Sparksa, choć moje koleżanki się w nich zaczytują. No nie, zrujnowałam sobie niespodziankę, czytając wstęp do recenzji :D
    Pozdrawiam,
    http://tamczytam.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Dobrze, że książka jest mniej przewidywalna niż poprzednie powieści pisarza. Bardzo chętnie ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam w planach tę książkę. Bardzo lubię książki Sparksa.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja Sparksa uwielbiam, więc to dla mnie pozycja obowiązkowa ;)

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek