23 października 2016

Panika - Jeffrey Deaver


Ciężko stwierdzić jakbym się zachowała w sytuacji, gdy byłabym w pomieszczeniu wypełnionym ludźmi, gdzie nagle pojawia się groźba śmierci. Czy poddałabym się ogólnej panice jaka by wybuchła? Czy nie zwracałabym uwagę na innych i po trupach dążyła do celu jakim byłoby wyjście? Znając moje szczęście raczej to ja bym była tą stratowaną osobą, ale naprawdę ciężko stwierdzić, jak człowiek by się zachował. Teraz, kiedy jestem w domu i wiem, że nic takiego mi się nie przytrafi wydaje mi się, że starałabym się spokojnie podejść do sytuacji, ale przecież tak naprawdę nie wiem, jak wpłynęłoby na mnie zachowanie tłumu. 
Podczas koncertu w Solitude Creek dochodzi do tragedii. W powietrzu zaczyna się unosić zapach dymu, ludzie zaczynają panikować, a drogi ewakuacyjne są zablokowane. Ludzie wpadają w panikę i nie patrzą na tych, którzy znajdują się obok, mając na celu uratowanie siebie zaczynają tratować innych, są ofiary śmiertelne i wielu rannych. Podczas śledztwa okazuje się, że nie było żadnego pożaru, a cała tragedia była wynikiem paniki. Agentka Kathryn Dance, prowadząca sprawę, dochodzi do wniosku, że ktoś celowo chciał wzbudzić w ludziach strach, nad którym nie tak łatwo zapanować. Tylko dlaczego ktoś chciałby doprowadzić tłum do takiego szaleństwa?

Panika to czwarty tok z cyklu przygód Kathryn Dance, ale nie trzeba się obawiać, że nie zna się poprzednich tomów, bo w ogóle nie koliduje to z powieścią. Sama nie znam poprzednich tomów i w ogóle nie odczułam żebym czegoś nie wiedziała albo coś mnie ominęło.

Jeśli mam być szczera, książka niestety aż tak bardzo nie przypadła mi do gustu, jakby się mogło wydawać. Przez większość czasu detektywi i policjanci krążą wokół sprawcy i choć czytelnicy od samego początku są zaznajomieni z imieniem i nazwiskiem sprawcy to tak właściwie aż do samego końca nie wiadomo co nim kierowało, jakie miał motywy. Gdy wreszcie dowiedziałam się, co nim kierowało to niestety nie było to tak spektakularne, jakbym się spodziewała. Co więcej, trochę mnie nudziło to, co się działo w książce, bo za każdym razem, gdy dochodziło do ataku paniki wśród ludzi to schemat był ten sam tylko miejsce się zmieniało. Właśnie dlatego, gdy po raz kolejny czytałam o wybuchu paniki i o tym, że detektywi wciąż nie dochodzą do niczego konkretnego to naprawdę mnie to denerwowało.

Oprócz samego motywu paniki pojawiło się też szukanie kreta wśród policjantów. Na początku myślałam, że autor dużo więcej stronic swojej powieści poświęci na ten wątek, bo muszę przyznać, że bardziej mnie zaciekawił niż sama panika. Niestety niewiele tego było, bo tylko wprowadzenie na początku powieści, jakieś niewielkie przerywniki w trakcie i później już tylko konfrontacja na samym początku. Szkoda, bo ten wątek wydawał mi się dużo ciekawszy i podejrzewam, że książka podobałaby mi się bardziej gdyby to właśnie tego dotyczyła.

Sam pomysł na powieść nie jest zły, bo czegoś takiego jeszcze nie czytałam, ale niestety nie poczułam się aż tak zaciekawiona, jak powinnam. Właściwie ciągłe czytanie o tym samym jedynie ze zmieniającymi się miejscami sprawiało, że zaczęłam się nudzić. Możliwe, że inne powieści autora bardziej przypadną mi do gustu niestety Paniki zbyt długo nie zapamiętam.

Autor: Jeffrey Deaver
Tytuł: Panika
Ilość stron: 536
Ocena: 4/10 

Za możliwość przeczytania Paniki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka

12 komentarzy:

  1. Nie wiedziałam, że Panika to czwarty tok z cyklu przygód Kathryn Dance. I chociaż można ją czytać bez znajomości poprzednich tomów, to jednak wolałabym zacząć tę serię od początku.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba sobie daruję ten tytuł. Szkoda mi czasu na średnie książki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mimo że słaba ocena to mnie zaciekawiłaś opisem i to są moje klimaty więc napewno przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Chyba się nie skuszę. Mam w planach inne książki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Szkoda, że się rozczarowałaś. Zapowiadało się na dobrą lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Deaver jest jednym z moich ulubionych autorów, ale tej książki nie miałam okazji jeszcze przeczytać. Choć wiem, że prędzej czy później się za nią zabiorę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam już dwie książki tego autora, które może zbytnio nie zachwyciły, ale mi się podobały, dlatego raczej sięgnę jeszcze po jego książki. I jakbym miała sięgnąć po tę serię, to pewnie zaczęłabym od pierwszej części. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Autora bardzo lubię i trochę szkoda, że w tej książce nie pokazał tego, co w nim najlepsze :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię autora szkoda, że się zanudziłaś przy niej.

    OdpowiedzUsuń
  10. "Panika" jakoś słabo wypadła w Twoich oczach, więc ja jej podziękuje. 4/10 to niezbyt kuszący wynik :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie~ Nataliaaa
    http://happy1forever.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Szkoda, że "Panika" słabo wypadła w Twoich oczach, tak lubimy zamykać książki z poczuciem wielkiej satysfakcji czytelniczej.

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek