16 grudnia 2015

Próba - Eleanor Catton


Byłam bardzo ciekawa twórczości Eleanor Catton, bo słyszałam same dobre opinie o autorce. W moje ręce trafiła jej debiutancka powieść i właściwie czyta się ją bardzo szybko, ale sam opis z tyłu książki chyba nie ma z nią aż tak wiele wspólnego, a przynajmniej spodziewałam się czegoś innego.

W szkole muzycznej wybucha skandal, nauczyciel miał romans z uczennicą. Od razu zostają powzięte odpowiednie kroki, pan Saladin pożegnał się z posadą, wokół Victorii krążą różne plotki, ale dziewczyna jest wspierana przez rodzinę. Szkoła organizuje spotkania z psychologiem dla reszty uczniów żeby ich uchronić przed czyhającymi z każdej strony niebezpieczeństwami. Studenci pierwszego roku aktorstwa mają za zadanie wystawić przedstawienie, którego treści nawet wykładowcy nie znają. Za cel obrali sobie skandal z sąsiadującej szkoły, tylko czy to dobry pomysł?

Właściwie spodziewałam się, że książka w dużej mierze będzie poświęcona skandalowi, o którym mowa w opisie, sądziłam, że cały romans nauczyciela z uczennicą, to jak później sytuacja się rozwinęła będzie dużo bardziej rozwinięte. Okazało się, że niewiele było o tej sprawie w książce. Całość dotyczyła bardziej szeroko pojętej seksualności, o związku kobiety z mężczyzną, a także kobiety z kobietą. Gdybym się chciała przyczepić mogłabym powiedzieć, że wolałabym czytać o akcji rozwijającej się po skandalu, ale właściwie nie za bardzo się mogę do tego przyczepić. Styl jakim posługuje się autorka ma w sobie coś takiego, że mam wrażenie, że nawet jakby to była instrukcja czegoś to byłaby w taki sposób opisana, iż nie mogłabym się od niej oderwać. 

Wszystko w powieści wydaje się do siebie pasować, każdy wątek i poruszany temat komponują się ze sobą doskonale i uzupełniają wzajemnie. Nawet okładka, choć minimalistyczna, ma wiele wspólnego z treścią, przywodząca kartkę z notatnika i motywy kart do gry, które również mają swój udział w powieści. 

Niestety powieść pozostawia pewien niedosyt. Autorka tak właściwie niczego nie wyjaśnia, nie wiadomo czy romans między uczennicą a nauczycielem był wymuszony przez dorosłego na nastolatce, czy może jednak za obopólną zgodą. To samo było z sytuacjami, które wynikły między innymi bohaterami, nie wiadomo jak to się dalej między nimi potoczyło, co wynikło z ich relacji. Pozostało zbyt wiele kwestii, które nie były wyjaśnione i chyba tego najbardziej mi brakowało.

Niezaprzeczalnie Eleanor Catton ma talent do pisania i potrafi zaciekawić nawet jeśli treść nie do końca jest tym czego się oczekiwało. Próba to powieść dla każdego, kto ma ochotę poznać twórczość autorki.

Tytuł: Próba
Autor: Eleanor Catton
Ilość stron: 379
Cena: 39,90zł
Ocena: 7/10

Za możliwość przeczytania Próby serdecznie dziękuję Wydawnictwu Literackiemu

13 komentarzy:

  1. Nigdy wcześniej nie słyszałam/czytałam o tej książce, ale muszę przyznać, że fabuła wzbudziła moje zainteresowanie. Dlatego jeśli przypadkiem gdzieś natrafię na tę pozycję, to chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Szkoda, że jednak pewne wątki nie zostają wyjaśnione. To mnie nieco zniechęca.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ooo, też myślałam, że będzie więcej o skandalu... Bleh, ale to, że bardziej skupia się na rzeczach innych mimo wszystko mnie zniechęca :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Szkoda, że książka pozostawia niedosyt, bo widać, że temat ma potencjał i mogłaby pani Eleanor Catton bardziej zakwitnąć w oczach czytelnika. Cieszę się, że dobrze się czyta, może sama sięgnę po którąś z powieści autorki. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Strasznie podoba mi się historia opisana w książce, chociaż jeszcze jej nie czytałam, jednak na pewno to nadrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pierwszy raz słyszę o tej książce. Sam motyw romansu nauczyciela i uczennicy może być ciekawy, szkoda jednak, że nie został do końca wykorzystany. Jeśli jednak wpadnie mi w ręce, to chętnie poznam tę autorkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ostatnio głośno jest o tej pisarce, więc i ja jestem ciekawa jej twórczości. Myślę, że kiedyś po "Próbę" sięgnę, chociaż na pewno nie nastąpi to szybko.

    OdpowiedzUsuń
  8. Brzmi intrygująco. Chętnie sama się z nią zmierzę.
    Thievingbooks

    OdpowiedzUsuń
  9. Opis książki jest bardzo zachęcający :)
    Zniechęcają mnie tylko niewyjaśnione kwestie, które często mnie irytują. Jednak naprawdę zaintrygowała mnie ta historia i na pewno rozejrzę się za tą książką :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Fabuła wydaje się interesująca, ale jeszcze nie wiem czy mam ochotę przeczytać tę książkę. Może kiedyś się skuszę :))
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie~ Nataliaaa
    happy1forever.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie lubię niedociągnięć w książkach :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie lubię jak jakieś wątki nie są poprowadzone do końca i tak naprawdę nie wiemy jak potoczyła się sytuacja, bo jest niewyjaśniona. Jednak fabuła sama w sobie bardzo mnie zaciekawiła i myślę, że się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Pierwszy raz spotykam się z ta książką. Jak minie mnie jakaś niemoc czytelnicza i spotkam gdzieś ta ksiażkę to przeczytam pewnie za jakiś czas. Ale wydaje mi się, że to nadejdzie dopiero jakoś w lutym. teraz muszę skończyć książkę, którą zaczęłam już dawno, mam jeszcze jedną w planach na święta i oczywiście książka, która wygrałam w twoim konkursie. Potem sesja więc może nie być czasu ;c

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek