15 listopada 2015

Dziwna myśl w mej głowie - Orhan Pamuk


Nie miałam okazji poznać twórczości autora, a nawet muszę przyznać, że o nim nie słyszałam. Orhan Pamuk pracował nad tą powieścią sześć lat, co mogłoby tłumaczyć stopień w jakim książka została dopracowana. Jednak z pewnością nie jest to powieść dla każdego, a ja do tych osób należę.

Historia opowiada o losach Mevluta, jednego z ostatnich handlarzy buzy, czyli tradycyjnego tureckiego napoju. Nie jest to zajęcie, które przynosi duże zyski, dlatego Mevlut zmuszony jest to wykonywania innych prac. Cała powieść zawiera opis okresu od 1969 do 2012 roku, oczami głównego bohatera jesteśmy świadkami różnych sytuacji, upadków, wzlotów, możemy poznać życie migrantów i to jak wyglądało, a także zobaczyć jakie zmiany przynosiły konflikty polityczne.

W całej powieści poznajemy wielu bohaterów - przyjaciół, znajomych, rodzinę, nauczycieli Mevluta - i oni również dodają coś do całej historii. Miałam wrażenie, że akcja rozwija się bardzo wolno. Z samego początku ukazany jest Mevlut jako dorosły człowiek, a następnie autor wrócił do jego dzieciństwa i opisywał to jak toczyło się jego życie. Momentami opisy te były monotonne i nie zawsze miałam ochotę przez nie brnąć.

Główny bohater to postać specyficzna, walcząca sama ze sobą. Z jednej strony chce być tradycjonalistą, podążać ścieżką, która była mu wpajana od zawsze, kierować się religią. Z drugiej jednak strony kusi go świat nowoczesny i to, co ze sobą niesie. 

W książce Stambuł nie jest opisany jako piękne miejsce, ale za to sporo można się dowiedzieć o kulturze i tradycjach jakie panowały na przełomie lat, w których rozgrywa się akcja. Właściwie po wypowiedziach głównego bohatera można zobaczyć drugie dno i wychodzi na to, że Stambuł to skorumpowane miasto, tak jak całą Turcja, bo uczciwy człowiek nie może być bogaty. Chociaż tu akurat można się sprzeczać i powiedzieć, że w większości państw tak jest. Jeśli ktoś ma nadzieję dodatkowo na romantyczne wątki to może o nich zapomnieć. Nawet małżeństwo Mevluta, który uprowadził swoją żonę było zawarte z rozsądku, "bo tak trzeba" niż z miłości, a to dlatego, że uprowadził nie tę kobietę, którą trzeba, ale było już za późno żeby się wycofać.

Nie oceniam Dziwnej myśli w mej głowie źle, bo to dobra książka. Po prostu nie trafiła w moje gusta czytelnicze, ale na pewno będą osoby, które zachwyci. Sama oceniam ją ze względu na całą zawartość, a nie przez pryzmat tego czy akcja była wartka, monotonna czy wyważona.

Tytuł: Dziwna myśl w mej głowie
Autor: Orhan Pamuk
Ilość stron: 668
Cena: 49,90zł
Ocena: 7/10

Za możliwość przeczytania Dziwnej myśli w mej głowie serdecznie dziękuję Wydawnictwu Literackiemu

10 komentarzy:

  1. Mam jedną książkę Pamuka, ale wciąż nieprzeczytaną, więc na razie nie myślę o jego nowych dziełach. Najpierw muszę uporać się z tym, co mam :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie bardzo lubię książki historyczne, więc ta pewnie też by mi się nie spodobała.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe, czy mnie by zachwyciła. Jestem bardzo ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie mam jakoś przekonania do tej książki. I w dodatku Tobie również nie przypadła zbytnio do gustu. Zatem jednak spasuje.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam tę książkę w planach. Zaciekawiła mnie, gdy tylko zobaczyłam ją w zapowiedziach ;) Mam nadzieję, że przypadnie mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie wiem czy jest to lektura dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie jestem do końca przekonana, więc jeszcze się zastanowię ;)
    Thievingbooks

    OdpowiedzUsuń
  8. A ja chciałabym przeczytać. Troszkę słyszałam o autorze i kusi mnie jego literatura :)
    Moje-ukochane-czytadelka

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeśli kiedyś przypadkowo książka trafi w moje ręce, to niewykluczone że się za nią zabiorę. Jednak na razie chyba ją sobie odpuszczę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię czytać grube książki, ale muszę mieć przy nich pewność, że czytam coś co mi się spodob, a niestety mam wrażenie,że ta pozycja to nie moje klimaty. Tym razem sobie odpuszczę :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie~ Nataliaaa
    happy1forever.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek