3 września 2015

[PRZEDPREMIEROWO] Między światami. Moje życie i niewola w Iranie - Roxana Saberi


Okazuje się, że napisanie książki czy poznanie kraju, z którego pochodzi najbliższa rodzina, w niektórych miejscach świata może skończyć się tragicznie. Wolność słowa nie istnieje, trzeba uważać co i do kogo się mówi, bo tak naprawdę nigdy nie wiadomo czy towarzysz rozmowy nie szpieguje dla różnych instytucji państwowych lub nie będzie miał w przyszłości ochoty wykorzystać przeciwko nam tego, co powiedzieliśmy, choćby za zakończenie znajomości.

Roxana Saberi to amerykańska dziennikarka japońsko-perskiego pochodzenia. Gdy nadarzyła się okazja by wyjechać do Iranu, skąd pochodzi jej ojciec, nie wahała się, wręcz przeciwnie cieszyła się, że będzie mogła poznać kulturę i obyczaje tego kraju. Podczas tej wizyty pracowała jako dziennikarka, dopóki nie została jej cofnięta przepustka, co wcale jej nie zniechęciło, ponieważ oprócz pracy dziennikarskiej chciała napisać książkę o Iranie, do czego nie była potrzeba przepustka. Wszystko się zmieniło, gdy do jej domu wtargnęli tajni agenci oskarżając ją o szpiegostwo. Zaczęły się przesłuchania, które trwały wiele godzin, wmawianie Roxanie, że jest szpiegiem, a jej książka była tylko przykrywką. W końcu trafiła do jednego z najgorszych więzień, więzienia Evin, gdzie poznała wiele kobiet, które również zostały niesłusznie skazane. Zaczęły się strajki głodowe, rozprawy sądowe, które i tak nie miały znaczenia, a wreszcie wyrok - osiem lat w więzieniu Evin.

Roxana Saberi w swojej książce opisuje wiele sytuacji, które mogą być zaskakujące dla kogoś, kto nie zna za dobrze realiów panujących w Iranie. Można się dowiedzieć jakie prawa mają kobiety, że spotykanie się w miejscach publicznych z mężczyznami, którzy nie są rodziną czy małżonkiem kobiety jest zabronione. Choć książka nie jest dedykowana temu tematowi można wywnioskować, jak duża dyskryminacja panuje w Iranie.

Jednak właściwym tematem opisywanym przez autorkę jest niesprawiedliwość z jaką traktowani są ludzie przez organy rządzące, ludzie, którzy właściwie nie zrobili nic złego. Roxana Saberi przytacza wiele przykładów niesprawiedliwego traktowania czy zamykania w więzieniu osób, które w jakiś sposób próbują przedstawić sytuację panującą w Iranie, czy to dziennikarzy, studentów, blogerów i innych intelektualistów. Rządzący za wszelką cenę starają się przekonać Irańczyków, że wszelkie kontakty z Amerykanami są niewłaściwie.

Autorka miała tę nieprzyjemność, że sama została posądzona o coś, co nigdy nawet nie przeszło jej przez myśl. Zamiast pisać książkę miała być szpiegiem i przekazywać różne informacje Amerykanom. W pewnym momencie zaczęła nawet myśleć, że jeśli przyzna się do zarzutów, zostanie wypuszczona z więzienia i wszystko jakoś się ułoży. Niestety to również był wybieg prowadzony przez tajnych agentów, a gdy Roxana wycofała się ze swoich zeznań, znaleźli sposób, aby oskarżyć ją o fałszywe zeznania. Jest to naprawdę szokująca historia, która pokazuje, że cokolwiek by człowiek nie zrobił, organy rządzące znajdą sposób żeby przekręcić wszystko na swoją stronę.

Między światami. Moje życie i niewola w Iranie to nie tylko historia o wielkiej odwadze, ale również o tym, że pojedyncza jednostka nie ma szans na wygranie z osobami postawionymi wyżej w hierarchii. Dopiero po połączeniu sił mediów, rodziny i zupełnie obcych osób można coś zdziałać. Książka napisana przez Roxanę Saberi powinna być przykładem, dla tych, którzy próbują coś zmienić i to nie tylko w sprawach osób niesprawiedliwie przetrzymywanych w więzieniach, ale również w innych sprawach, które są równie ważne, które pomogłyby zwalczyć niesprawiedliwość rządzących wobec obywateli.

Tytuł: Między światami. Moje życie i niewola w Iranie
Autor: Roxana Saberi
Ilość stron: 365
Cena: ?
Ocena: 7/10
Premiera: 23 września

Za możliwość przeczytania Między światami. Moje życie i niewola w Iranie serdecznie dziękuję Wydawnictwu SQN

19 komentarzy:

  1. Sama nie wiem.... Jakoś nie mam przekonania do tej książki mimo iż pochlebnie ją oceniasz. Muszę jeszcze zastanowić się.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na razie jestem zmuszona wstrzymać się z lekturą :/

    OdpowiedzUsuń
  3. Zawsze fascynowały mnie opowieści ze wschodu. Wszyscy dobrze wiemy jak wygląda tam sytuacja. Życie kobiet, w ogóle życie jest tam tak ciężkie i ryzykowne. Kiedyś nawet myślałam żeby pojechać w tamte okolice w przyszłości, ale coraz częściej dociera do mnie, że jest to zły pomysł. Książka jak najbardziej dla mnie! :D

    http://zaczarowana-me.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  4. Już sporo książek czytałam o podobnej tematyce, dlatego na razie spasuję

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciężka książka, ale warto ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Interesuje mnie ta tematyka, ale na razie tę książkę sobie odpuszczę.

    Zapraszam do siebie!

    OdpowiedzUsuń
  7. No cóż, jestem feministką. To powinno wyjaśniać, dlaczego po przeczytaniu Twojej recenzji nieco się wkurzyłam. Nie żebym nie wiedziała jakie są warunki i prawa kobiet na wschodzie, ale za każdym razem jak o czymś takim czytam lub słyszę włos mi się na głowie jeży.

    OdpowiedzUsuń
  8. Postaram się sięgnąć po tę publikację. Mam nadzieję, że historia autorki skończyła się dobrze i kobieta nie musiała odsiedzieć niesprawiedliwie zasądzonego wyroku, ale i tak, ogromnie współczuję przeżytego koszmaru.

    OdpowiedzUsuń
  9. Po książkę chciałabym sięgnąć i na pewno będę wypatrywać jej premiery. Sama tematyka wydaje mi się bardzo ciekawa :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Mnie takie pozycje niestety jakoś specjalnie nie przekonują.

    OdpowiedzUsuń
  11. Zamknięte koło. Ani się uratować ani dowieść prawdy. Co za straszna historia. Na pewno warta poznania. Takie książki cenię i są dla mnie obowiązkowe :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Z jednej strony lubię tego typu książki. Zawsze jestem otwarta na coś nowego, dowiedzieć się co wyrabiają ludzie na świecie. Jednak nie wiem, czy nie czytałam już tego za dużo, a to będzie kolejna podobna historia..

    OdpowiedzUsuń
  13. Ta książka już do mnie zmierza ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Właśnie czytam, jestem już za połową więc i u mnie pewnie niedługo recenzja :)
    Warto ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  15. Książka porusza bardzo ciekawy temat, mam na nią wielką ochotę bo lubie tego typu pozycje. Zapisuje sobie tytuł! :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie ~Nataliaaa
    http://happy1forever.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Jestem bardzo zaintrygowana tą pozycją ;)

    Zapraszam również do siebie :)
    http://poczytajmycos.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek