14 września 2015

Profesor - Charlotte Brontë


Książki Charlotte Brontë są niewątpliwie jednymi z tych, które naprawdę warto poznać. Są to historie oryginalne, często chwytające za serce, opowiadające o tym, z czym mierzyli się ludzie w jej czasach. Jednak czy każda z tych książek jest tak samo dobra?

Profesor to opowieść o Williamie Crimswoth'cie, synu kupca i wysoko urodzonej kobiety. Chłopak wychowywał się u wujostwa, bogaci krewni chcieli pomóc Crimsworth'owi gdy dorósł, ale tylko pod jednym warunkiem - musiał zostać duchownym. To nie leżało w jego naturze, więc odmówił i postanowił tak, jak ojciec zostać kupcem, chociaż tego też nie chciał. W tym przedsięwzięciu miał mu pomóc brat, ale ich relacje i nuda towarzysząca temu zajęciu sprawiały, że William miał ochotę zakończyć współpracę z bratem. Dopiero za sprawą Hundsena, poznanego na jednym z przyjęć, Crimsworth traci pracę i przeprowadza się do Brukseli, gdzie obejmuje stanowisko nauczyciela, a jego życie zaczyna się wreszcie układać po jego myśli.

Po raz kolejny w swojej książce Brontë wplotła wątki biograficzne, gdyż sama była nauczycielką. Jak widać oprócz różnych historii zawartych w jej powieściach, można się również z nich dowiedzieć ciekawostek dotyczących autorki.

Nowością nie jest, że autorka napisała kolejną książkę dotyczącą w większości ludzi niższego stanu, którzy za sprawą swojej determinacji dążą do celu i starają się zmienić swoje życie. Nie było też dla mnie zaskoczeniem, że wplotła w powieść wątek miłosny, choć tym razem dość mocno okrojony, ponieważ w większości skupiała się na karierze głównego bohatera.

Za każdym razem sięgając po książki sióstr Brontë zdumiewa mnie to, jak w tamtych czasach wyglądały relacje rodzinne. Nie dochodzi do mnie to, że na przykład rodzony brat wcale nie ma ochoty pomagać lub każe zwracać się do siebie per pan tylko dlatego, że ma pieniądze. Albo rodzina próbująca kierować czyimś życiem w zamian za pomoc. Naprawdę z tego typu książek można się dowiedzieć jak wyglądały relacje międzyludzkie i za każdym razem zdumiewa mnie to tak samo. 

Tym razem jednak powieść nie porwała mnie i nie wywarła na mnie tak dużego wrażenia jak choćby Jane Eyre. Autobiografia. Większość książki to same opisy, niekiedy bardzo długie i nudne. Brakowało mi w powieści jakiejś żywszej akcji, bo nie oszukujmy się opisy tłumaczonych kupieckich dokumentów czy wyglądu i zachowania uczennic nie są szczególnie porywająca. Tak jak wspominałam wątek miłosny również był bardzo okrojony. Miałam wrażenie, że jak już autorka zdecydowała się połączyć bohaterów to reszta powieści została napisała chaotycznie i jakby nie do końca była przemyślana. Oczywiście nie wiem co siedziało w głowie autorki, ale takie właśnie miałam odczucia.

Niestety przez długie i nużące opisy książkę się dość długo czyta, ponieważ w pewnym momencie to wszystko, o czym autorka pisała zaczyna się zlewać i trzeba na chwilę przerwać lekturę. Przynajmniej ja tak miałam, że jak nie odłożyłam książki na jakiś czas to całkowicie się wyłączałam i nie wiedziałam, co czytam.

Bohaterowie tym razem nie zaskarbili sobie mojej sympatii. Część z nich była obłudna i egoistyczna, a część właściwie nijaka. Główny bohater nie odznaczał się poważniejszymi cechami, oprócz determinacji. Tego akurat można mu pozazdrościć, ponieważ dążył do obranego celu i wcześniejsze porażki go nie załamywały. Wybranka Crimwortha, gdyby nie to, że była z nim powiązana niknęłaby wśród innych bohaterów, ponieważ była szarą myszką.

Jak widać nie każdemu Profesor musi się podobać. Czytałam wiele pochlebnych recenzji, ale mnie książka ta nie zachwyciła, a sama autorka zdecydowanie ma lepsze powieści na swoim koncie. Co nie zmienia oczywiście faktu, że podziwiam twórczość autorki i przy innych jej książka spędziłam bardzo przyjemne chwile.



Tytuł: Profesor 
Autor: Charlotte Brontë
Ilość stron: 312
Cena: 39,90zł

Ocena: 5/10

Za możliwość przeczytania Profesora serdecznie dziękuję Wydawnictwu MG

19 komentarzy:

  1. Mam u siebie.
    Według mnie, bardzo specyficzna opowieść :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie przepadam za czytaniem klasyki, więc i tak nie sięgnęłabym po powyższą książkę. Ale szkoda, że Ty się na niej zawiodłaś.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy o książce nie słyszałam. :o

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja do Bronte jeszcze nie zawędrowałam, nie wiem czy spodoba mi się klasyka, bo po prostu nużące i przydługie opisy mnie odstraszają, ale może spróbuję jakiejś innej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam w planach, ale raczej tych dalszych. Wciąż jestem na bakier z klasyką niestety :/

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo chcę przeczytać książki autorki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Chyba tak jak większość komentatorów nie przepadam za klasyką. Dużo lepiej czuje się w fantasy. Opis książki wydaje się interesujący, więc podrzucę tytuł koleżance ;)

    http://zaczarowana-me.blogspot.com/?m=0

    OdpowiedzUsuń
  8. Warto znać to dzieło, to już bowiem klasyka ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zdecydowanie po nią nie sięgnę
    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Książka zapowiada się ciekawie :)
    Pozdrawiam ♥
    http://kochamczytack.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. To dziwne, że ktoś recenzuje tak książkę, o której słyszałam same pozytywne opinie. Rozumiem jednak, sama nie przepadam za zbyt długimi opisami :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Twórczość autorki jest dla mnie niewiadomą. Muszę się przekonać czy ją polubię :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Szkoda, ze twórczość B. Cię rozczarowała. Ja ze swojej strony uwielbiam tą lekturę ;)
    Thievingbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie czytałam jeszcze żadnej z powieści tej autorki. Od "Profesora" raczej nie zacznę znajomości z Charlotte Bronte - nie zaciekawiła mnie ona za bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie miałam jeszcze okazji poznać żadnej książki sławnych sióstr Bronte, ale mam nadzieję, że kiedyś mi się to uda. Jednakże pierwszą książką na pewno nie będzie ''Profesor'', już z opisu nie wydaje mi się na tyle ciekawy co inne ich pozycje.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jeszcze nie czytałam żadnej książki tej autorki, ale koniecznie muszę to zmienić. Może polecisz mi jakąś jej książkę na początek? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam "Jane Eyre. Autobiografia" :) Ja wciąż jestem pod jej wrażeniem, choć czytałam ją już jakiś czas temu :)

      Usuń
    2. Dziękuję :)
      Za książką na pewno się rozejrzę :)

      Usuń
  17. Akurat tej powieści jeszcze nie czytałam ;-)

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek