8 sierpnia 2015

Cyrk nocy - Erin Morgenstern


Czytając inne recenzje Cyrku nocy zauważyłam, że nie tylko ja miałam problem z ubraniem w słowa tego, co o książce myślę. Właściwie nawet nie wiedziałam, czego się po niej spodziewać, ponieważ kupiłam ją ze względu na okładkę. Książka ta z jednej strony jest specyficzna, ale z drugiej tak wciągająca, że ciężko się od niej oderwać.

Le Cirque des Reves to cyrk, w którym na gości czekają niezwykłe przeżycia, w którym namioty są w biało-czarne paski, a otwierany jest jedynie w nocy, natomiast wejście na posesję cyrku w ciągu dnia grozi wykrwawieniem. Cyrk ten jednak nie jest zwykłym miejscem, pojawia się znikąd, towarzyszy mu prawdziwa magia, a artyści w ogóle się nie starzeją. Jednak najważniejszym zadaniem cyrku jest bycie miejscem pojedynku między uczniami dwojga magów - Prospera i Alexandra. Sytuacja zaczyna się komplikować, gdy między uczestników pojedynku wkracza miłość.

Książka podzielona została na pięć części, w których znajdują się krótkie rozdziały dotyczący samej akcji, ale oprócz tego pojawiają się również fragmenty, w których narrator zwraca się bezpośrednio do czytelnika. Bardzo mi się zabieg ten spodobał, ponieważ była to miła odmiana i miało się wrażenie jakby było się naprawdę uczestnikiem całego przedsięwzięcia. Choć rozdziały są krótkie to niestety momentami można było się zgubić, ponieważ autorka przeskakiwała z wątków, które działy się w danym momencie do tych, które miały miejsce w przeszłości. Mimo wszystko wątki te były ze sobą tak doskonale połączone, że zagubienie nie wiadomo kiedy znikało i nagle wyjaśniało się wszystko, co się wydarzyło.

Niestety choć z początku nie mogłam się oderwać od książki, ponieważ wydała mi się tak magiczna i inna niż wszystkie, to im dalej zagłębiałam się w historię, tym bardziej czułam się rozczarowana. Autorka starała się utrzymać aurę tajemniczości wokół bohaterów, co po części jej się udało, ponieważ dopiero na samym końcu dowiedziałam się jaki wkład w cały cyrk mieli niektórzy bohaterowie, których brałam jedynie za artystów w nim występujących. Wątek miłosny niestety również pozostawia wiele do życzenia, miłość po prostu nagle się pojawiła, nie była jakoś szczególnie rozwijana, a wątki pojawiające się w między czasie przytłaczały ten wątek i sprawiły, że straciłam nim zainteresowanie.

Właściwie nie do końca rozumiem cały pojedynek, który był tak ważny w tej książce, ponieważ spodziewałam się czegoś naprawdę spektakularnego, w końcu jest to książka o magii i myślałam, że pojedynek ten będzie zawierał naprawdę ciekawe elementy magiczne, a tak naprawdę okazało się to magią na poziomie trochę lepszego iluzjonisty, który nie ma schowanej liny z powiązanych chusteczek w rękawie. W pewnym momencie akcja zrobiła się tak gęsta i ciężka jakby autorka sama nie do końca wiedziała, co dalej z nią zrobić.

Ciężko ocenić tę książkę, ponieważ początek jest naprawdę magiczny, zapowiadający wspaniałe rzeczy, których mieli by dokonać magowie podczas pojedynku, w którym sam cyrk wydawał się tak cudowny, że aż w czytelniku pojawia się żal, że taki cyrk naprawdę nie istnieje. Niestety im głębiej, tym całość nie wydawała się już tak wspaniała, a szkoda, bo to mogła być naprawdę genialna historia.

Tytuł: Cyrk nocy
Autor: Erin Morgenstern
Ilość stron: 432
Cena: 38,00zł
Ocena: 6/10

19 komentarzy:

  1. Muszę koniecznie przeczytać!:)
    Super blog może wspólna obserwacja? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Też miałam ogromny problem z tą książką. Niby magiczna, ale tylko do momentu. A szkoda. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam ochotę - dla chociażby samej okładki :3

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie przepadam za bezpośrednimi zwrotami do czytelnika, bo od razu wybija mnie to z historii i przypomina, że to "tylko książka", ale i tak dam powieści szansę, bo już ją mam na półce. Mam nadzieję, że nie będę rozczarowana, mimo minusów o których wspomniałaś.

    OdpowiedzUsuń
  5. Książkę mam na półce, ale jeszcze jej nie czytałam, choć zamierzam. Dlatego trochę jestem zawiedziona, że tak przeciętnie ją oceniasz.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja również zawiodłam się na tej książce. Pomysł na nią był oryginalny i magiczny ale mało wyrazisci bohaterowie i powolna akcja sprawiły, że Cyrk nocy nie należy do moich ulubionych powieści :/
    Zapraszam do mnie dobraksiazka1.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Na zagranicznym booktubie było o niej głośno i wiem, że się na nią skuszę, chociaż mój zapał nieco osłabł po Twojej recenzji.

    OdpowiedzUsuń
  8. Na temat "Cyrku nocy" słyszałam już wiele opinii, niekoniecznie pozytywnych. Postanowiłam jednak kupić tę książkę, wystarczy mi fakt, że jest niezwykła. :) Jestem ciekawa, jak ją odbiorę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Problematyczna książka, którą chcę przeczytać to na pewno jest ta książka !
    Słyszałam o tej książce wiele pochlebnych opinii, ale po twojej recenzji nie wiem co myśleć.
    Chyba teraz nie sięgnę po "Cyrk nocy"

    Pozdrawiam:*
    http://klaudiaczytarecenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Odkąd przeczytałam o tej książce, mam ochotę ją przeczytać. Mam wrażenie, że będzie cudowna :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny blog, zapraszam do siebie jestem tutaj nowa. Miłego dnia;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam różne opinie o tej książce. Jeśli będę miała okazję to na pewno do niej zajrzę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Książka raczej nie dla mnie, szczególnie, że Twoja opinia też nie jest mega pozytywna :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja czytałam "Cyrk Nocy" i uwielbiam tą książkę. Mimo wszystko, mimo tych kilku małych wad zrobiła na mnie ogromne wrażenie i historia podobała mi się bardzo :) Może nie wszystko zostało tam dokładnie wyjaśnione i opisane wprost, ale książka jest MEGA <3

    Pozdrawiam,
    bookowniczka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie miałam jeszcze okazji przeczytać tą książkę, ale mam nadzieję, że kiedyś przekonam się jak ją ocenię po przeczytaniu ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Chyba pierwsza negatywna recenzja tej książki. Ale wiadomo, że szczera!

    OdpowiedzUsuń
  17. Też zbyt często nie potrafie sie oprzeć okładce. Ale zaciekawiłaś mnie, więc może spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Zaciekawiła mnie ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam mieszane uczucia do tej pozycji. Tytuł sobie zapiszę, ale czy po nią sięgnę to nie wiem.
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie ~Nataliaaa
    http://happy1forever.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek