10 czerwca 2015

Gregor i Niedokończona Przepowiednia - Suzanne Collins


Chyba prawie każdy choć słyszał o Alicji w Krainie Czarów, okazuje się, że autorka sławnych Igrzysk śmierci postanowiła swój debiut wzorować właśnie na losach Alicji. Właściwie książka przeznaczona jest dla młodszych czytelników, ale to nie znaczy, że stare wygi takie, jak ja nie znajdą czegoś, co im się spodoba.

Gregor jak na jedenastolatka musiał szybko dorosnąć i przejąć w domu część obowiązków po tym, jak jego tata zaginął dwa lata wcześniej. Chłopak mieszka z babcią, która w większości potrzebuje opieki, mamą, która musi pracować na utrzymanie rodziny i dwiema siostrami. Pewnego dnia Gregor wraz ze swoją dwuletnią siostrą, którą się opiekuje, postanowił zrobić pranie, ale nigdy nie przeszłoby mu przez myśl, że kratka wentylacyjna znajdująca się w tym pomieszczeniu jest wejściem do innego świata. On i jego siostra Botka trafiają przez otwór do Podziemia, miasta znajdującego się pod Nowym Jorkiem, w którym oprócz ludzi, mieszkają wielkie karaluchy, nietoperze, pająki oraz szczury, które chcą przejąc władzę. Gregor chce jak najszybciej wrócić do domu, jednak na jaw wyjdzie, że jest on częścią pewnej Niedokończonej Przepowiedni. 

Choć tak jak wspomniałam autorka wzorowała się na Alicji w Krainie Czarów to nie da się tego odczuć, jedyne podobieństwo jakie zauważyłam to spadanie przez otwór do innego świata, a reszta była dla mnie całkowitym zaskoczeniem. W końcu ile jest takich książek, w których główną rolę odgrywają między innymi ogromne karaluchy, nietoperze, szczury chcące przejąc władzę czy fioletowoocy mieszkańcy miasta, o którego istnieniu nikt nie wie, chyba, że trafi tam przez przypadek? Odpowiedź jest prosta: niewiele. A ja po raz pierwszy spotkałam się z takim światem, który choć przeznaczony jest dla młodszych czytelników konfrontuje ich z brutalnością, ogromną odwagą i wojną.

Akcja może nie toczyła się w zastraszającym tempie, jednak to było plusem całej historii, ponieważ autorka przedstawiła całość w doskonale przemyślanej formie. Z każdą stroną można się było dowiedzieć czegoś nowego czy to o Gregorze i jego udziale w przepowiedni, czy choćby ciekawostek, których można się nauczyć na lekcji biologii. Owszem, akcja była wyważona, ale nie można było narzekać na nudę, ponieważ zawsze pojawił się jakiś element, który ciekawił lub wydarzyło się coś, czego nie można się było spodziewać.

Wielkim plusem samej książki jest również dodatek dołączony na końcu, w którym oprócz informacji o autorce znajdują się gry i zabawy, niewielki wywiad z nią, a także ciekawostki dotyczące stworzeń, które towarzyszą czytelnikowi w trakcie czytania.

Może osoba, która nie jest już dzieckiem wychwyci pewne niedoskonałości powieści czy nie będzie aż tak nią zachwycona, ale mimo tego, iż dzieckiem nie jestem bardzo przyjemnie mi się ją czytało i byłam pod wielkim wrażeniem oryginalności z jaką się spotkałam w debiucie Suzanne Collins.

Tytuł: Gregor i Niedokończona Przepowiednia
Autor: Suzanne Collins
Ilość stron: 341
Cena: 34,90zł
Ocena: 7/10

Za możliwość przeczytania Gregora i Niedokończonej Przepowiedni serdecznie dziękuję Wydawniuctwu IUVI

12 komentarzy:

  1. Lubię czytać debiuty żeby potem zobaczyć jak autorzy rozwijali się z biegiem czasu. Chociaż mam mnóstwo czytelniczych planów to myślę, że gdzieś uda mi się wcisnąć tą książkę :)
    Pozdrawiam, Mz.Hyde

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakoś nie mam przekonania do tej książki. Po prostu obecnie wolę inny gatunek literacki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie znam i pierwsze słyszę... jeju....!
    Ale raczej podziękuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Słyszałam o tej książce, ale przyznam, że obawiałam się tego co w niej zastanę :) Może kiedyś postaram się ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Także wcześniej o niej nie słyszałam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pierwszy raz słyszę. Jestem zaintrygowana...

    OdpowiedzUsuń
  7. Też bardzo podobała mi się . ;) http://recenzje-z-nibylandii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak mogłam przegapić informację o polskiej premierze tej książki?! Zaraz po przeczytaniu Igrzysk śmierci sprawdziłam, czy autorka napisała jakieś inne książki i byłam strasznie zawiedziona, że seria o Gregorze nie jest dostępna w języku polskim. Muszę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  9. Słyszałam o niej :) Chciałabym przeczytać i porównać sobie co autorka napisała raczej dla młodszych czytelników :)
    Moje-ukochane-czytadelka

    OdpowiedzUsuń
  10. S.Collins uwielbiam i na tą książke mam wielką ochote! Musze ją kiedyś przeczytać :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie Inna
    happy1forever.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie słyszałam jeszcze o tej książce, ale szczerze mówiąc twórczość tej autorki wciąż przede mną. Jeśli już, to chyba najpierw wezmę się za Igrzyska ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. To pozycja obowiązkowa na mojej liście :D

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek