13 maja 2015

Próba żelaza - Cassandra Clare, Holly Black


Cassandra Clare i Holly Black postanowiły połączyć swoje siły i w ten sposób powstało Magisterium. Seria, która składać się będzie z pięciu tomów, a pierwszym z nich jest Próba żelaza, gdzie autorki zabierają czytelnika w podróż po świecie pełnym magii, tajemnic, żywiołów i magicznych stworzeń. Od początku wiedziałam, że książka trafi na moją półkę, jak tylko dowiedziałam się, że zostanie wydana w Polsce i tak, jak uwielbiam jej okładkę, tak treść spełniła moje oczekiwania.

Callum Hunt przez cały czas myślał, że jest zwykłym dzieckiem, ponieważ ojciec niewiele opowiadał mu o przeszłości, wiedział o Magisterium, ale nie sądził, że może być jego częścią, gdyż ojciec za każdym razem powtarzał mu, że przez szkołę i magów jego matka zginęła, a on musi zrobić wszystko żeby nie zdać wstępnych egzaminów do Magisterium. W końcu nadszedł dzień egzaminów, a Call przekonany, że musi postąpić tak, jak od dziecka miał powtarzane, lekceważył każdą z prób, co skutkowało jednym z najgorszych wyników, a co za tym idzie był przekonany, że wróci do domu. Mistrz Rufus, jeden z magów szkolących nowych uczniów, zdecydował wziąć go pod swoje skrzydła, co było wielkim zaskoczeniem dla wszystkich. Po tym Call zostaje odłączony od zwykłego świata, zamknięty w jaskiniach Magisterium skąd nie może się bez pomocy swojego mistrza skontaktować z ojcem. Z dnia na dzień dowiaduje się coraz więcej o przeszłości, na jaw wychodzą różne tajemnice, a jedną z gorszych dla Calla jest to, że jego ojciec chce by jego magia została związana. 

Każdy, kto zna historię jednego z najsłynniejszych książkowych czarodziejów, Harry'ego Pottera, może się doszukiwać podobieństw, które czasami rzucały się w oczy w trakcie czytania Próby żelaza. Jednak w żaden sposób nie umniejsza to światu stworzonemu przez Cassandrę Clare i Holly Black, wręcz przeciwnie, może właśnie seria Magisterium będzie nową serią, która wywrze podobne odczucia, jak Harry Potter na tych, którzy się na nim wychowali?

Od samego początku pojawia się mnóstwo pytań, na które po części dostałam odpowiedź, ale które nie do końca zostały wyjaśnione, żeby utrzymać pewną dozę tajemnicy. Sam prolog pozostawia niedosyt i chęć jak najszybszego poznania prawdy, co z kolei sprawia, że książkę czyta się bardzo szybko. Były momenty, kiedy założyłam z góry, że wiem jak sytuacja się rozwinie, jaką rolę będzie musiał odegrać Call, a jednak okazało się, że całkowicie się mylę. Te momenty były dla mnie bardzo dużym zaskoczeniem, ponieważ nie tego się spodziewałam. Dzięki temu odczuwałam jeszcze większą przyjemność z czytania, ponieważ lubię, kiedy książka nie jest przewidywalna, a to się autorkom udało.

Akcja książki jest wyważona, nic nie dzieje się za wolno, ani za szybko. Owszem, niektórym może się wydawać, że początek historii może być zbyt stonowany, bo oprócz kilku nowości z przeszłości i nauki magii niewiele się działo. Dla mnie było to plusem, ponieważ autorki skupiły się również na opisach nauki magicznych zaklęć, które nie były tak bezpośrednie jakby się mogło wydawać. Czasami w tego typu historiach brakuje mi właśnie skupienia na magii, a tu wszystko było jak należy, najpierw magia, a dopiero potem coraz szybsza akcja i zaskakujące momenty.

Można pomyśleć, że Próba żelaza to książka przeznaczona jedynie dla młodzieży, a ja się z tym zgodzić nie mogę, ponieważ odczuwałam taką samą przyjemność z czytania, jak kiedyś podczas czytania Harry'ego Pottera. Z niecierpliwością będę czekała na kolejne tomy serii Magisterium, ponieważ z pewnością jest to seria warta uwagi, która od pierwszej strony przenosi czytelnika we wspaniały, magiczny świat.



Tytuł: Próba żelaza
Autor: Cassandra Clare, Holly Black
Liczba stron: 352
Cena: 33,90zł
Ocena: 8/10

Za możliwość przeczytania Próby żelaza serdecznie dziękuję Wydawnictwu Albatros

14 komentarzy:

  1. Wczoraj w końcu ją zaczęłam. I jak na razie nie mam jeszcze o niej zdania. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie bym przeczytała, jeżeli gdzieś natchnę się na tę książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Cassandrę Clare muszę koniecznie przeczytać :) Dobrze, że książka okazała się spełniać Twoje oczekiwania, mam nadzieję, że i moje będzie. Ale czego innego spodziewać się po autorce, która pisze dobrze? :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja też początkowo odczuwałem opory przed sięgnięciem po książkę z gatunku "literatury młodzieżowej". W końcu się przemogłem i przeczytałem "Perciego Jacksona". Właśnie dlatego nie dziwie się, że "Próba żelaza" może się podobać. Nie taki diabeł straszny jak go malują :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię czytać tzw. młodzieżówki, ale z innego gatunku np. YA. Natomiast powyższa książka nie wzbudziła mojego zainteresowania, dlatego jednak odpuszczę ją sobie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie należę już do młodzieży, ale chyba powinna mi się ta książka spodobać ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Podobieństwo do HP? Biorę w ciemno ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zastanawiam sie nad przeczytaniem tej książki bo wydaje sie być fajna :))
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie Inna
    happy1forever.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Czuję się zdecydowanie zachęcona. Uwielbiam Harrego Pottera i jeśli ta książka jest do niej trochę podobna, to na pewno muszę się z nią zapoznać :))

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie jestem do końca przekonana do tej pozycji, ale jednocześnie, okładka tak mnie do siebie przyciąga, że chyba ulegnę :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Zastanawiam się nad tą książką już od jakiegoś czasu, ale wciąż nie jestem do końca przekonana :)
    Thievingbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam ochotę ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  13. ależ się cieszę, że książka już na mnie czeka! :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Magia, tajemnice żywiołów i magiczne stworzenia - przekonują mnie do sięgnięcia po książkę. Lubię fantastykę :)

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek