10 maja 2015

Eleonora i Park - Rainbow Rowell


O tej książce było ostatnio tak głośno, że byłam przekonana, iż prędzej czy później wpadnie w moje ręce. Po wielu zachwytach liczyłam, że przeczytam przyjemną historię dwójki nastolatków i właśnie to dostałam. Z jednej strony mnie oczarowała, ale z drugiej nie aż tak bardzo jak się spodziewałam, choć na pewno pozostanie w pamięci na dłuższy czas.

Park jest zwykłym nastolatkiem, który choć jest tolerowany przez elitę szkolną to jednak również traktowany jak powietrze. Wszystko w jego życiu się zmienia, kiedy pewnego dnia w autobusie szkolnym pojawia się Eleonora, nowa uczennica, która nie ma wyjścia i musi zająć wolne miejsce koło Parka. Z początku nie rozmawiają ze sobą w ogóle, później ich relacja zaczyna się rozwijać, ale okazuje się, że zarówno życie chłopaka, jak i dziewczyny nie jest tak kolorowe, jakby się mogło wydawać.

Rainbow Rowell stworzyła naprawdę uroczą historię, która ma w sobie coś tak prawdziwego, że aż przyjemnie się ją czyta. Oprócz tego, że historia dwójki bohaterów osadzona jest w latach osiemdziesiątych, co jeszcze bardziej pozwala się wczuć w opowieść, to nie starała się stworzyć idealnego świata. W tym świecie jest miejsce zarówno na miłość, pierwsze pocałunki i towarzyszące im uczucia, jak również trudne tematy, ból czy upokorzenia. Eleonora od samego początku jest wyśmiewana, ktoś robi jej głupie żarty i wypisuje różne rzeczy na okładkach jej książek, autorka przedstawiła to w taki sposób, że od razu było wiadomo kogo można za to winić. Bardzo duże było moje zaskoczenie, gdy się okazało, że obstawiam nie tego, kogo powinnam.

Naprawdę dużym plusem książki są bohaterowie i to, że nie są idealni. Wreszcie można poczytać o normalnych osobach, które równie dobrze można by było spotkać na ulicy. Okazuje się, że Eleonora oprócz burzy rudych, kręconych włosów, ma również kilka kilogramów za dużo, a to jak wygląda sprawia, że odstaje od grupy. Park natomiast, nie jest najprzystojniejszym chłopakiem stąpającym po Ziemi tylko zwykłym nastolatkiem i do tego w połowie Azjatą. Bardzo przyjemnie się czytało o kimś, kto nie jest idealny i komu można by zazdrościć wyglądu, nawet jeśli jest to tylko postać z książki.

Żeby nie było tak kolorowo, wydawało mi się, że motyw z ojczymem Eleonory był trochę na siłę wciśnięty w całą historię i nie do końca wykorzystany, ponieważ wlókł się przez całą książkę, a później tak naprawdę jakby rozpłynął się w powietrzu i nie do końca wiem, co się stało. Za to wielkim, naprawdę ogromnym minusem, który bardzo wpłynął na moją ocenę było zakończenie. Za nic w świecie nie zrozumiem takiego zakończenia, bo ono właściwie nie miało sensu i też trzeba się zastanawiać, co się właściwie stało. Tak jakby autorka na siłę chciała wprowadzić jakieś dziwne elementy, które miały namieszać w życiu bohaterów, a tak naprawdę sprawiły, że to zakończenie zepsuło cały wcześniejszy efekt.

Mimo wszystko jest to historia godna polecenia, którą bardzo przyjemnie się czyta, która sprawia, że na ustach czytelnika pojawia się uśmiech. 

Tytuł: Eleonora i Park
Autor: Rainbow Rowell
Ilość stron: 358
Cena: 36,90zł
Ocena: 6/10

12 komentarzy:

  1. Gdzieś spotkałam się ze stwierdzeniem, iż ta książka w przyszłości będzie klasykiem.
    Sama nie wiem, co na to powiedzieć, bo na razie jeszcze jej nie czytałam.
    Jakoś szczególnie mnie nie ciągnie, ale się zobaczy :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja planuję ją przeczytać bliżej wakacji, jednak nie sądzę, aby wywołała we mnie zachwyt - myślę, że moja opinie będzie podoba do Twojej. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeszcze do niedawna nie miałam ochoty poznawać tej książki, ale skrajne recenzje, na które ostatnio trafiłam, zmieniły moje podejście i stwierdziłam, że sama muszę przekonać się jaka ta książka jest.

    OdpowiedzUsuń
  4. Coraz więcej widzę właśnie takich opinii, w których ta książka nie jest już wychwalana pod niebiosa. Ale właśnie dzięki temu, sama mam większą ochotę na nią (by przekonać się jakie zrobi na mnie samej wrażenie)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam tę książkę na półce i zamierzam niebawem przeczytać. Widzę, że ciebie niezbyt zachwyciła. Szkoda. Mam jednak nadzieję, że mnie się bardziej spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  6. Z jednej strony jestem ciekawa tych bohaterów, którzy wydają się normalnymi ludźmi, bez wyidealizowanych cech, ale z drugiej to zakończenie mnie nie zachęca. Nie lubię, gdy zakończenie psuje całą lekturę...

    OdpowiedzUsuń
  7. Też chciałabym ją przeczytać, ponieważ wszędzie widzę jej pochlebne recenzje :) Po twojej tym bardziej chcę po nią sięgnąć i zobaczyć. Może nie ma się czym tak zachwycać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam jakiś czas temu tą książkę, ale mi bardzo się podobała. Ale wiadomo że każdy ma inny gust :))

    OdpowiedzUsuń
  9. Mimo wszystko polecasz, a ja mam w planach tę książkę. Na pewno przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wiele jest opinii na jej temat, ale ja się tym złym nie zrażam, mam nadzieję, na miłą lekturę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. mimo wszystko książkę i tak przeczytam.
    jestem niezwykle jej ciekawa. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. mimo wszystko strasznie mnie intryguje ta książka :)

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek