5 maja 2015

Abhorsen - Garth Nix


Ostatni tom serii o Starym Królestwie już za mną, z jednej strony się cieszę, ponieważ wiem jak wszystkie przygody bohaterów się skończyły, a z drugiej chciałabym nigdy nie kończyć tej serii, bo już dawno tak bardzo nie podobał mi się świat wykreowany przez jakiegokolwiek autora.

Abhorsen to nic innego jak kontynuacja Lirael, czytelnikowi towarzyszą bohaterowie, których poznał w poprzednim tomie. Dziewczyna wreszcie dowiedziała się kim byli jej rodzice, jakie jest jej przeznaczenie, jest następczynią Abhorsena. Pewnego dnia musi wraz z księciem Samethen, Moggetem oraz Podłym Psiskiem wyruszyć za Mur, aby powstrzymać Nicholasa, który już nie jest sobą. Wszystkim grozi ogromne niebezpieczeństwo i wydawać by się mogło, że nikt nie jest w stanie powstrzymać tego, co zostało wprawione w ruch.

Bardzo polubiłam postać Lirael i cieszę się, że w tej części również jest główną bohaterką, ale wielkim plusem dla autora jest to, że przemyślał każdego z bohaterów. W książce można znaleźć tych, którzy lubią czasami sobie pożartować, tych, których cięte riposty sprawiają, że od razu się taką postać lubi. Co ważniejsze, każda postać miała swoją rolę, nie pojawiali się bohaterowie, którzy mieli jedynie zapchać dziury w fabule.

Właściwie bardzo wiele oczekiwałam od tej części i miałam nadzieję, że zakończenie serii będzie spektakularne. W większości to dostałam. Akcja momentami była trochę poplątana, jednak bardzo wciągała i cały czas coś się działo. Wątki fantastyczne dopracowane, pojawiło się według mnie trochę więcej magii niż w poprzednich częściach, w których odrobinę mi tego brakowało. Każda wyprawa bohaterów wnosiła coś do całej historii, czytelnik dowiadywał się rzeczy, które miały miejsce dawno temu, a każde wydarzenie, które dotyczyło teraźniejszości było opisane w ciekawy sposób. Skoro już dotarłam do opisów, choć większość była bardzo ciekawa to jednak niektóre były zwyczajnie za długie. Czasami miałam wrażenie, że nie robię nic innego tylko czytam same opisy. Co gorsze, w książce cały czas coś się działo i temu nie mogę zaprzeczyć, ale na tą najważniejszą konfrontację musiałam czekać bardzo długo, co trochę irytowało, bo miałam nadzieję, że właśnie ta najważniejsza konfrontacja będzie dużo bardziej rozwinięta i jej autor poświęci trochę więcej uwagi.

Seria być może nie jest czymś, czego już nie było, bo przecież aspekty magiczne czy nekromancja pojawiały się już w książkach, jednak została ona tak skonstruowana, że wszystko doskonale do siebie pasuje, nawet jeśli gdzieś pojawiają się niewielkie minusy. Bardzo miło będę wspominała Stare Królestwo i cieszę się, że miałam okazję się zapoznać z całym światem wykreowanym przez Gartha Nixa.

Tytuł: Abhorsen
Autor: Garth Nix
Ilość stron: 417
Cena: 34,90zł
Ocena: 8/10

Za możliwość przeczytania Abhorsen serdecznie dziękuję Wydawnictwu Literackiemu

11 komentarzy:

  1. Słyszałam o tej serii, ale osobiście jej nie znam i chyba nieprędko to się zmieni, gdyż w planach mam inne czytelnicze zobowiązanie. Ale kto wie, może kiedyś?

    OdpowiedzUsuń
  2. Zastanawiam się nad ta serią :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja już nie, zbyt dużo pozytywnych recenzji. :P

      Usuń
  3. Ty już skończyłaś, a ja nawet nie zaczęłam... Mam nadzieję, że uda mi się kiedyś poznać tę serię ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. To dobrze, że cała seria przypadła Ci do gustu. Może kiedyś się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam tą serię, ale to już chyba wiesz. Najbardziej podobał mi się właśnie "Abhorsen" :), choć wszystkie tomy trzymają wysoki poziom.

    OdpowiedzUsuń
  6. Gdzie nie spojrzę tam widzę same pozytywne recenzje. Muszę polować dalej :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam całą serię :) Mam w planach inną serię Gartha Nixa.

    OdpowiedzUsuń
  8. Kurde, chyba już wszyscy czytali tę książkę, tylko nie ja :(

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja dopiero czekam, aż przyjdzie do mnie w końcu pierwszy tom. Nie mogę się już doczekać, kiedy będę mogła zacząć czytać "Sabriel". Cieszę się, że seria Ci się podobała. Mam nadzieję, że mnie też nie zawiedzie :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam w planach serie, ale to dość odległe plany, bo książki są obszerne, jak piszesz, zawierają wiele opisów, wiem, że akcja nie pędzi, więc może w wakacje, kiedy będę miała więcej czasu wezmę się za czytanie. :)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek