25 kwietnia 2015

Villette - Charlotte Brontë


Siostry Brontë są niewątpliwie znane, jednak nie miałam zbyt dużej okazji poznać ich twórczości, oprócz słynnych Wichrowych wzgórz Emily Brontë. Postanowiłam to zmienić i pierwszą powieścią, której opis mnie zaintrygował było Villette, które uznawane jest za pierwszą powieść psychologiczną, w której zastosowano monolog wewnętrzny, zwany strumieniem świadomości.

Villette to powieść, w której czytelnik poznaje losy Lucy Snowe. Historia bohaterki zaczyna się w czasach, gdy znajduje się pod opieką swojej ciotki chrzestnej pani Bretton. Lucy od początku wiedziała, że nie chce być utrzymywana przez osoby trzecie, chciała stać się samodzielna w najbardziej możliwy sposób. Pierwsza praca jaką znajduje to opieka nad starszą panią Marchmont, dla której miała być również towarzyszką życia, jednak nie dane jej było długo zagrzać miejsca u starszej pani, która pewnego dnia umiera. Po tym wydarzeniu Lucy postanawia postawić wszystko na jedną kartę, udaje się do tytułowego Villette, gdzie jakby za sprawą przeznaczenia znajduje pracę jako guwernantka w zakładzie wychowawczym prowadzonym przez Madame Beck, u której szybko awansuje na nauczycielkę języka angielskiego. Wydawałoby się, że odtąd jej życie się stabilizuje, jednak okazuje się, że ktoś zaczyna śledzić każdy jej ruch. Lucy Snowe, nie zdając sobie z tego sprawy, zostaje wciągnięta w intrygę, która oprócz strefy materialnej będzie również dotyczyć tej duchowej.

Tak jak wspominałam jest to powieść, w której zastosowano monolog wewnętrzny, bowiem czytelnikowi wielokrotnie przedstawiony zostaje monolog jaki prowadzi główna bohaterka, jej wewnętrzna walka, w której przekazuje czytelnikowi to, czego nie jest w stanie przekazać za pomocą słów. Przez to bohaterka często uznawana jest za osobę bierną, bojącą się wyrazić swoje zdanie, co jest błędnym osądem, ponieważ wszystkie zniewagi i słowa krytyki kumulują się w niej do czasu aż wybucha, dając upust swoim uczuciom.

Trzeba przyznać, że początkowo powieść nie zachwyca, a akcja toczy się w dość monotonny sposób i mogłoby się wydawać, że sposób w jaki Charlotte Brontë opisuje życie głównej bohaterki jest bezbarwne. Ten wydawałoby się niewielki minus ma jednak swoje wytłumaczenie, ponieważ wydaje mi się, że poprzez te wszystkie obszerne opisy autorka chciała przedstawić w jak najlepszy i najdogłębniejszy sposób kobiecą psychikę.

Oprócz treści należy wspomnieć o ogromnym plusie, którym jest okładka jaką zaproponowało wydawnictwo. Jest ona utrzymana w takim klimacie, że aż chce się po nią sięgnąć, gdyż ma się wrażenie, że kryje się za nią jakaś tajemnica. Naprawdę jest to wielkim plusem, bo ciężko oderwać wzrok od okładki, a zauważyłam już, że wydawnictwo cechuje się odświeżaniem klasyków i co więcej, robią to w taki sposób, że chce się po nie sięgnąć.

Villette jest powieścią, którą można polecić każdemu, kto lubi klasykę i chce przeżyć przygodę przedstawioną na najwyższym światowym poziomie.

Tytuł: Villette
Autor: Charlotte Brontë
Ilość stron: 688
Cena: 49,90zł
Ocena: 7/10

Za możliwość przeczytania Villette serdecznie dziękuję Wydawnictwu MG

15 komentarzy:

  1. Książka czeka u mnie na półce na przeczytanie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. O książce nie słyszałam, ale już o autorce jak najbardziej. Zachęciłaś mnie do sięgnięcia po tą powieść i chyba jeszcze dziś udam się po nią do biblioteki :D Jestem jej strasznie ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Raczej sobie odpuszcze, mam wrażenie, że to nie moje klimaty. Wolę książki o innej teamtyce.
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie INNA
    http://happy1forever.blogspot.co.uk/

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam siostry, ale tej książki jeszcze nie czytałam ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. WIelką fanką Bronte nie jestem, ale niektóre książki wypadają całkiem miło, naprawdę :) po tę też pewnie sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem zainteresowana twórczością autorki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam i bardzo mnie wciągnęła ta powieść. Polecam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie mogę się przełamać do twórczości Bronte. Może kiedyś zmienię zdanie w tej kwestii, ale na razie spasuje.

    OdpowiedzUsuń
  9. Klasykę bardzo lubię, więc przeczytanie tej książki to u mnie tylko kwestia czasu :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czasami lubię sięgnąć po klasykę. Chętnie zapoznam się z tą książką :))

    OdpowiedzUsuń
  11. Do klasyków jak na razie jest mi daleko, więc przynajmniej na razie lekturę tej książki odłożę w czasie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo chętnie przeczytam :) Klasyki się nie boję i lubię ją odświeżać :)

    OdpowiedzUsuń
  13. wstyd przyznać, ale jeszcze nie czytałam powieści sióstr Bronte, choć napewno mam je w planach :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Moje MUST HAVE! :D
    Bo już po maturze rozpoczynam poznawanie sióstr Bronte na dobre :D

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek