24 marca 2015

Sabriel - Garth Nix


Trochę wstyd wiedzieć, że książka ta od dawna już jest na rynku wydawniczym, a mimo wszystko jeszcze nie znać tej historii. Po raz pierwszy została ona wydana w Polsce w 2004 roku, a nakład wreszcie został całkowicie wyczerpany. Wydawnictwo zdecydowało się na wznowienie serii, z prześlicznymi okładkami, a krążące wszędzie pochlebne opinie sprawiają, że od razu ma się ochotę wstąpić do magicznego świata.

W Starym Królestwie, dwa lata po upadku ostatniego Regenta, przyszła na świat Sabriel, córka Abhorsena, który chcąc ją chronić wysłał ją do Ancelstierre, gdzie w Wyverlry College uczyła się Magii Kodeksu. Z ojcem, któremu obowiązki nie pozwalały na swobodne podróżowanie, widywała się rzadko, najczęściej za pomocą Magii Kodeksu, jednak pewnego dnia Abhorsen nie pojawił się na umówionym spotkaniu. Zamiast ojca w szkole pojawia się Posłaniec, który przynosi Sabriel miecz oraz narzędzia nekromanty, które należały do Abhorsena. Dziewczyna nie wie, jak wiele niebezpieczeństw na nią czyha, postanawia jednak wyruszyć do Starego Królestwa by znaleźć swojego ojca i przywrócić go do Życia. Czy nie jest już za późno? Czego dowie się w trakcie podróży? Kto stanie się jej sojusznikiem? I jak zakończy się cała wyprawa?

Świat wykreowany przez Gartha Nixa jest zarazem magiczny, jak i mroczny. W końcu nie każdego dnia czyta się historie o nekromantach. Normalnie można by pomyśleć, że będzie to książka o tego typu nekromantach, którzy przywracają do Życia innych i tym samym zakłócają równowagę w świecie. Owszem, zdarzają się powroty do Życia, jednak autor większy nacisk kładzie na pomaganie Zmarłym w udaniu się na spoczynek. 

Po przeczytaniu Clariel widziałam pewne podobieństwa między tymi dwiema książkami. Tak samo jak Clariel, Sabriel niewiele wie o Abhorsenach, o tym czym się naprawdę zajmują i jak wygląda historia Starego Królestwa. Na szczęście Sabriel nie okazała się tak wielką ignorantką jak Clariel i dało się ją polubić. W różnych momentach odczuwało się, że mimo swojej niewiedzy stara się czegoś dowiedzieć, naprawić to, co jeszcze się da naprawić, a przy okazji była odważna wtedy, kiedy trzeba było. Kolejnym podobieństwem był dla mnie Mogget, istota Wolnej Magii, która z jednej strony wydaje się dobra, a z drugiej strasznie podejrzana.

Bardzo podobało mi się to, że nie było w książce aż tak wiele romansu, który zazwyczaj pojawia się w tego typu pozycjach. Wiadomo, że w ostatnim czasie w książkach bardzo popularny jest motyw dziewczyny i dwóch chłopców ubiegających o jej względy. Garth Nix również urozmaicił książkę o wątek miłosny, na szczęście nie było w niej przeplatających się do dwie strony mdławych momentów. Wątek ten był tak dobrze stonowany, że w żaden sposób nie przyćmił magii czy porachunków między zmarłymi, a żywymi.

Sabriel to książka godna uwagi, w której z każdą stroną czytelnik dowiaduje się czegoś nowego o Starym Królestwie, gdzie ciągle coś się dzieje i co wcale nie przyprawia o zawrót głowy, a wręcz przeciwnie sprawia, że chce się jak najszybciej dowiedzieć, co będzie dalej.


Tytuł: Sabriel
Autor: Garth Nix
Ilość stron: 357
Cena: 34,90zł

Ocena: 8/10

Za możliwość przeczytania Sabriel serdecznie dziękuję Wydawnictwu Literackiemu


18 komentarzy:

  1. Żaden wstyd. Ja jej nadal nie znam. XD

    OdpowiedzUsuń
  2. Coraz więcej pozytywnych recenzji tej książki :) Skuszę się!

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam zamiar przeczytać całą serię:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Na chwilę obecną nie mam ochoty na fantastykę, więc jednak odpuszczę sobie tę pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ależ wy wszyscy kusicie tą serią. Jak upoluję tom pierwszy to będę przeszczęśliwa :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dopiero co czytałam recenzję poprzedniej części. Myślę, że spróbuję w przyszłości zapoznać się z tą historią. :) Zgadzam się 'brak pomysłu', żaden wstyd, jej nie znać. Zwyczajnie nie miała dobrej reklamy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Gdy tylko zobaczyłam tę okładkę i recenzje to wiedziałam, że muszę ją zdobyć i nie ustąpię :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zawiodłam się na prequelu troszeńkę, więc odpuszczam ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja jeszcze nie czytałam! :) Moża uda mi się zabrać za nią latem.

    OdpowiedzUsuń
  10. Na pewno przeczytam, bardzo interesuje mnie taka tematyka :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja to się do tej pory zastanawiam, jak przez tyle czasu mi ona umykała i nawet nie słyszałem o niej... Na szczęście teraz widzę, że jest "szał" na nią, dużo bloggerów się do niej dobiera, także nie pozwolą mi zapomnieć. :P

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam tą serię! :) Ale zdecydowanie trzeci tom najlepszy ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Hmmm... Chyba nie mam nic do gadania - muszę tą serię jakoś zdobyć i ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo dużo przeczytałam o tej książce dobrych opinii. Nie zostaje mi nic innego jak ją przeczytać :))

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie miałam jeszcze do czynienia z tą serią, ale muszę to zmienić :)
    Bardzo fajna recenzja
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie INNA
    happy1forever.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. O! W końcu pozycja z "mojej beczki" :) Muszę przyznać, że niestety jeszcze mi nieznana, ale myślę, że to się w krótce zmieni.

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek