16 marca 2015

Bracia Karamazow - Fiodor Dostojewski


Od jakiegoś czasu miałam ochotę na klasykę, chciałam dla odmiany sięgnąć po książkę, uznajmy bardziej ambitną. Wiedziałam, że powieść Fiodora Dostojewskiego będzie w tym wypadku najlepsza. Bracia Karamazow przez wielu uznawana jest za najdoskonalsze i najdojrzalsze dzieło tego autora.

Trzej bracia Karamazow: najstarszy Dymitr, średni Iwan oraz najmłodszy Alosza. Każdy z nich odznacza się innymi cechami, Dymitr, urodzony z innej matki, porywczy, awanturnik, który również potrafi być szlachetny. Iwan z kolei najbardziej skryty wydaje się wypadać najmniej korzystnie ze wszystkich braci, a Alosza miły, uwielbiany przez wszystkich, uosobienie dobroci. Nie mieli oni przyjemnego dzieciństwa, gdyż ich matki zmarły, a ojciec - Fiodor Karamazow - uznawany za największego pijaka i rozpustnika, nigdy nie przyłożył ręki do wychowania żadnego z chłopców. Za sprawą różnych okoliczności trzej bracia trafiają do domu ojca, a biorąc pod uwagę popędliwość dwóch braci (Alosza jest zbyt dobry żeby móc się na kogoś gniewać choć przez chwilę) nie może się to dobrze skończyć. I tak właśnie jest, ponieważ kończy się to morderstwem.

Autor powieści wprowadza czytelników w akcję bardzo powoli, zanim dochodzi do morderstwa przybliża życie każdego z bohaterów, zaczynając od małżeństw starego Karamazowa, opisu dzieciństwa swoich synów, a kończąc na ich dalszym życiu. Przez całą powieść Dostojewski potrafi czymś zaskoczyć, za każdym razem pokazując inne cechy charakteru swoich bohaterów czy pobudki, jakimi się kierowali. W całej powieści mnóstwo jest emocji, różnego rodzaju relacji i problemów, które czasami mogą się wydawać śmieszne i nie do przyjęcia, ale przedstawione w taki sposób, że nie sposób się nie uśmiechać, współczuć bądź kibicować bohaterom. 

Dla mnie jedynym problemem był właśnie wolny rozwój akcji, chociaż nie jest to aż tak wielkim minusem, ponieważ dzięki temu można było bardzo dobrze poznać każdego z bohaterów z osobna i ich zachowania, jednak wciąż czekałam na to morderstwo, które gdzieś tam się czaiło na stronicach. Niestety musiałam na nie czekać ponad pół książki, a kiedy wreszcie się go doczekałam i tak zostało to w jakiś sposób odsunięte na dalszy plan, ponieważ Dostojewski zaraz po całej akcji skupił się na Dymitrze, co oczywiście jest zrozumiałe, ponieważ w jakiś sposób wprowadza to ład do całej akcji. I teraz pozostaje pytanie czy czytelnik ma do czynienia z ojcobójcą? Czy może starego Karamazowa zabił ktoś inny? Jaki był powód?

Bracia Karamazow mieli być jedną z kilku części większego cyklu, niestety śmierć Dostojewskiego zniweczyła te plany, a to wielka szkoda, gdyż powieść była naprawdę wciągająca, pokazująca różnego rodzaju relacje międzyludzkie oraz poruszająca wiele ważnych tematów. Dlatego jeśli ktoś ma ochotę na coś z klasyki to ta powieść jest idealna.

Tytuł: Bracia Karamazow
Autor: Fiodor Dostojewski
Ilość stron: 556
Cena: 49,90zł
Ocena: 8/10

Za możliwość przeczytania Braci Karamazow serdecznie dziękuję wydawnictwu MG

15 komentarzy:

  1. Mam tę książkę od dawna w planach. "Zbrodnia i kara" to jedna z moich ulubionych książek i mam zamiar pogłębić swoją znajomość z tym autorem ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie przepadam za czytaniem klasyki. Wielokrotnie próbowałam przełamać swój opór, lecz mizernym skutkiem, dlatego odpuszczę sobie powyższą pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  3. O, chciałabym ;) w ogóle muszę trochę liznąć literaturki rosyjskiej

    OdpowiedzUsuń
  4. Genialnie! :D
    Ostatnio zauważam, iż powracam do klasyków - na pewno przeczytam <3

    OdpowiedzUsuń
  5. Dostojewskiego czytałam tylko sławną "Zbrodnię i karę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przyznam, że nie czytałam. I na pewno nadrobię zaległości.

    OdpowiedzUsuń
  7. Klasyka nie jest dla mnie, ale może to tylko na teraz, bo wiem, ze w przyszłości na pewno po nią sięgnę;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zachwyciła mnie "Zbrodnia i Kara" Dostojewskiego, więc postanowiłam sięgnąć po inne jego książki. Jak na razie mam za sobą "Idiotę", ale przeczytam również "Braci Karamazow" i nie ukrywam, że wiele się po tej historii spodziewam.

    OdpowiedzUsuń
  9. raczej nie sięgam po klasykę, aczkolwiek ostatnio coraz bardziej niektóre powieści mnie intrygują.
    może kiedyś po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Chciałabym przeczytać, tym bardziej, że wydanie takie kuszące :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Na klasykę przyjdzie czas w wakacje :) Na razie czytam nowości :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Cudowne wydanie, a sam Dostojewski - mistrz! Uwielbiam jego twórczość ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Dostojewskiego czytałam tylko "Zbrodnię i karę". Czas to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek