8 lutego 2015

Bestia - Alex Flinn


Szkoła może być miejscem, w którym zawiera się nowe znajomości, przyjaźnie, poznaje pierwsze miłości, ale może być też miejscem, w którym najważniejsze jest bogactwo, uroda i znajomości, a ten kto odstaje od tego idealnego portretu, cóż, ma pecha. Uczniowie potrafią być okrutni, jeśli ktoś odstaje od grupy, nie wygląda jakby właśnie wyszedł z okładki magazynu o modzie bądź z gabinetu chirurga plastycznego, staje się łatwym celem dla tych, którzy uważają się za idealnych. Szykanowanie to coś, co można spotkać w każdej szkole, jedni jakoś to znoszą i nie zwracają uwagi na różnego rodzaju obelgi czy zachowania ze strony kolegów i koleżanek, słabi psychicznie muszą walczyć z ewentualnymi szkodami długo po opuszczeniu szkoły, a czasem nawet i do końca życia.

Kyle Kingson, bogaty chłopak, którego ojciec jest sławnym prezenterem telewizyjnym, najprzystojniejszy w szkole, można by było pomyśleć, że jest wręcz idealny, ale tak naprawdę to zepsuty do szpiku kości dzieciak, który za nic ma uczucia innych. Okazuje się, że Kyle brzydzi się brzydotą, tak po prostu, i nie przepuszcza okazji do naśmiewania się z osób, które nie spełniają jego standardu piękności. Chłopak chodzi do jednej z najbardziej elitarnych szkół, gdzie wybór księcia i królowej balu to coś normalnego, właśnie podczas wypełniania druczków z nazwiskami kandydatów do tych ról, dochodzi do scysji między Kylem i Kendrą, tajemniczą dziewczyną, która nagle pojawiła się znikąd. Oczywiście Kendra jest dla chłopaka ucieleśnieniem brzydoty, bo kto by zwrócił uwagę na dziewczynę, która ubiera się cała na czarno i do tego ma zielone włosy? Nastolatek postanawia sobie pożartować z dziewczyny i zaprasza ją na bal, jednak to tylko pozory, bo tak naprawdę wybiera się tam ze swoją równie pustą i próżną jak on dziewczyną Sloan. Jak się okazuje gosposia chłopaka kupiła dla jego dziewczyny różę zamiast orchidei, która za nic nie pasuje do jej sukni i z powodu której robi mu ogromną awanturę, bo przecież róża jest taka pospolita. Po tym Kyle zauważa dziewczynę sprzedającą bilety na bal, Lindę Taylor, i postanawia dać jej różę tylko dlatego, że nie wiedział co z nią zrobić. Nie zdawał sobie sprawy, że Linda odegra ogromną rolę w jego życiu. Wreszcie na balu pojawia się Kendra, a chłopak od razu przystępuje do ataku i wyśmiewa ją na oczach wszystkich, bo jak ktoś tak idealny mógłby pójść na bal z taką szkaradą? Nie zdawał sobie sprawy, że zadarł z wiedźmą, która zmieni całe jego życie. Kendra przychodząc na bal chciała mu dać ostatnią szansę na pokazanie, że nie jest aż tak zepsuty, kiedy ją wyśmiał postanowiła rzucić na niego urok i zmienić w najbardziej odrażającą bestię, co dla pustego dzieciaka, dla którego wygląd jest najważniejszy było najgorszą karą z możliwych. Jedynym sposobem na odczynienie zaklęcia jest znalezienie prawdziwej miłości i jej pocałunek. Kyle ma na to dwa lata, dużo czasu, jednak nie dla osoby, która nie może pokazać się ludziom.

Znajoma historia? Oczywiście. Jest to unowocześniona wersja Pięknej i Bestii, którą zapewne większość, o ile nie każdy, kojarzy z bajki Disneya. Sama uwielbiam tą bajkę, więc nie mogłam przejść obojętnie koło tej książki. Co prawda zaczęłam od ekranizacji, bo nie miałam pojęcia, że jest książka, ale wcale nie żałuję, bo film różni się pod wieloma względami, więc nie czułam jakbym czytała książkę po raz drugi. A skoro już mowa o filmie, muszę wspomnieć, że uwielbiam to jak Neil Patrick Harris zagrał niewidomego nauczyciela Kyle. Po prostu genialnie!

Wracając jednak do książki, pochłonęłam ją w ekspresowym tempie, tak bardzo mnie wciągnęła. Niby historia bardzo dobrze mi znana, a jednak różni się od klasyki Disneya. Kyle jest zepsutym nastolatkiem, który ma wszystkiego pod dostatkiem, jednak po zmianie w bestię ojciec go zostawia. Na początku stara się mu pomóc jeżdżąc od lekarza do lekarza, myśląc, że z jego "chorobą" da się coś zrobić, jakiś przeszczep skóry, operacja, cokolwiek, kiedy okazuje się, że nic nie da się zrobić kupuje chłopakowi mieszkanie, w którym zostawia go z pokojówką, dopiero później dołącza do nich Will, niewidomy nauczyciel. Z czasem się okazuje, że najpopularniejszy chłopak w szkole wcale nie był lubiany, nawet przez osoby, które uważał za przyjaciół. Linda, która ma być tą co zdejmie z niego urok też nie jest rozpieszczana przez życie. Do elitarnej szkoły udało jej się dostać tylko dzięki stypendium, mieszka w miejscu, gdzie różne rzeczy mogą się wydarzyć, a jej ojciec jest ćpunem. Kiedy Kyle przyłapuje jej ojca na kradzieży ten nie ma oporów żeby oddać swoją córkę bestii, żeby tylko nic mu nie zrobił, a już tym bardziej nie zadzwonił na policję. Właśnie w ten sposób zaczyna się historia Kyla i Lindy.

Uwielbiam tą historię za jej ponadczasowość, bo w jaki sposób nie byłaby przedstawiona pokazuje, że człowiek to coś więcej niż tylko wygląd zewnętrzny i jak bardzo może się zmienić punkt widzenia, kiedy role się odwrócą i oprawca staje się ofiarą. Kiedy Kyle był przystojny nie zwracał uwagi na uczucia innych i nie zdawał sobie sprawy, że może swoimi słowami i czynami wyrządzić komuś krzywdę. Dopiero kiedy został zmieniony w bestię zaczął rozumieć, jak okropnym człowiekiem był, zaczął się zmieniać, myśleć o innych i robić dla nich coś zupełnie bezinteresownie. Historia ta pokazuje, że również ktoś z wadami, ktoś chory czy brzydki, może znaleźć prawdziwą miłość, bo w końcu nie dla każdego najważniejszy jest wygląd i są jeszcze na świecie osoby, które potrafią patrzeć trochę głębiej.

Właściwie tylko jednak rzecz mi w książce nie pasowała. Kyle jako bestia postanowił wstąpić do wirtualnej grupy wsparcia, do której należały osoby z podobnymi "przypadłościami", czyli chłopak zamieniony w niedźwiedzia, żabę czy syrena, która chce oddać głos żeby móc wyjść na powierzchnię i być z chłopakiem, którego uratowała. Przed każdą kolejną częścią książki pojawiały się właśnie rozmowy z czatu grupy wsparcia, co według mnie było niepotrzebne, a nawet bym powiedziała, że trochę przerysowane, jakby autorka na siłę chciała wpleść inne, znane bajki do książki. I to jest jedyny minus, reszta pod każdym względem podobała mi się.

Chętnie bym przeczytała jeszcze więcej podobnych historii i wcale mi nie przeszkadza, że znając bajki Disneya wiem, co się stanie. Nawet w ten sposób przedstawiona historia Pięknej i Bestii potrafi być urokliwa i wciągająca.

Tytuł: Bestia
Autor: Alex Flinn
Ilość stron: 334
Cena: 34,90zł
Ocena: 9/10

16 komentarzy:

  1. Hej, no właśnie miałam pytać, czy nie ma ekranizacji czasem, bo kiedyś coś takiego włączyłam :D historia fajna, ale chyba w wersji książkowej bardziej mnie usatysfakcjonuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książki nie czytałam, choć mam ją na półce i kiedyś pewnie się za nią zabiorę. Ale oglądałam za to ekranizację i bardzo mi się podobała.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba zrobię sobie wyjątek i najpierw obejrzę film, a potem sięgnę po książkę ;)

    http://recenzjemysterieux.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Przyznam się że nie słyszałam o tej książce, ale czuje się zaintrygowana więc chętnie zapoznam się z tą pozycją.

    OdpowiedzUsuń
  5. Oglądałam film i wydał mi się bardzo przyjemny :)

    OdpowiedzUsuń
  6. "Piękna i Bestia" również należy do moich ulubionych bajek :) Może z tego względu sięgnęłabym po tę książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam o tej książce, więc chętnie rozejrzę się za nią :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja też nigdy o niej nie słyszałam, ale zachęciłaś mnie do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jakoś mnie ta książka nie przekonuje.

    OdpowiedzUsuń
  10. oglądałam film i mogę stwierdzić, że w pełni jestem usatysfakcjonowana :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Widzę, że to bardzo wciągająca książka. Chętnie ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Nareszcie znalazł się ktoś kto podziela moje zdanie co do ''Bestii'' :D Już zaczynałam myśleć, że jestem jedyna ;)

    PS: Zostałaś nominowana przeze mnie do LBA TAG http://namalowac-swiat-slowami.blogspot.com/2015/02/moj-czwarty-piaty-i-szosty-tag-czyli.html ;D

    OdpowiedzUsuń
  13. Nigdy nie oglądałam "Pięknej i Bestii" w sumie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Piękna i Bestia to moja ulubiona bajka więc muszę przeczytać tą książkę, mam na nią wielką ochotę :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie INNA
    http://happy1forever.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. A mogłam kupić tę książkę po promocyjnej cenie - kurczęęę... :(

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek