6 listopada 2014

Drzewo migdałowe - Michelle Cohen Corasanti


Drzewo migdałowe to fascynująca i poruszająca historia, w której nienawiść, przemoc, bieda i walka o przetrwanie łączą się z miłością, oddaniem, umiejętnością przebaczania i ogromną nadzieją. Historia, która pokazuje, jak bardzo cierpią niewinni, którzy znajdują się w centrum politycznych rozgrywek. Historia, w której właśnie ci niewinni starają się walczyć o swoją wolność.

Główny bohater Ahmad Hamid jako najstarsze dziecko w rodzinie już w wieku jedenastu lat musiał zmierzyć się z tragedią, kiedy to jego niczego nieświadoma siostra wyszła poza ogrodzenie, gdzie znajdowało się pole minowe, nie miała najmniejszych szans na przeżycie. Ahmad dorasta w ciężkich warunkach, a tytułowe drzewo migdałowe wydaje się być jedynym stałym punktem w życiu chłopaka, które było świadkiem nienawiści i odwiecznego konfliktu między Izraelem i Palestyną. Niestety śmierć najmłodszej siostry Ahmada mogłaby się wydawać kamieniem wywołującym lawinę nieszczęść, jego ojciec trafia do więzienia, rodzina Hamidów traci dom i musi żyć w namiocie, śmierć drugiej siostry, wypadek brata Abbasa, a jedynym ratunkiem dla całej rodziny wydają się być studia wybitnie uzdolnionego Ahmada.

Chociaż jest to debiut autorki, książka została napisana w doskonały sposób i pokazuje, jak wielkie znaczenie mają wybory, których dokonujemy każdego dnia. Gdyby nie to, że za namową swojego nauczyciela ze szkoły chłopak zgodził się wziąć udział w konkursie matematycznym, nie udałoby mu się poprawić warunków życia całej rodziny. Co więcej, będąc już na studiach spotkał się z podobnym traktowaniem przez Izraelczyków, jak w swojej rodzinnej wiosce, a mimo to dążył do wyznaczonego sobie celu. Michelle Cohen Corasanti łącząc losy Ahmada i jego izraelskiego wykładowcy Menachema, którzy z czasem stali się najlepszymi przyjaciółmi pokazała, że uprzedzenia nie są czymś stałym, można się ich pozbyć, co mogłoby być pierwszym krokiem do porozumienia.

Trzeba również wspomnieć, że tytuł książki jest idealnie dopasowany, gdyż oprócz tego, że drzewo było ostoją dla głównego bohatera to w trudnych chwilach wyżywiło całą jego rodzinę, a grafika gałęzi drzewa migdałowego przy każdym rozdziale sprawiała, że czuło się nadzieję, że może właśnie w danym rozdziale wydarzy się coś, co odmieni życie Ahmada i wreszcie uśmiechnie się do niego szczęście.

Muszę przyznać, że na początku nie było mi łatwo wciągnąć się w historię, może dlatego, że autorka od samego początku rzuca czytelników na głęboką wodę i nie próbuje nikogo oszukać, że będzie to historia o krainie miodem i mlekiem płynącej, jednak z każdą przewróconą stroną zaczynałam bardziej przeżywać czytaną historię i kibicować głównemu bohaterowi. Kiedy już myślałam, że zaczyna mu się układać, autorka sprowadzała mnie na ziemię, co może być trochę przytłaczające, ponieważ czasem ciężko się pogodzić z tym, jak wiele ci ludzie musieli wycierpieć przez wojnę, której nigdy nie chcieli. Były również momenty, w których rodzina Ahmada wywoływała we mnie podobne uczucia, a w szczególności jego matka i brat Abbas, którzy w ogóle nie rozumieli, że jego studia mają na celu polepszenie ich sytuacji życiowej, rzadko brali pod uwagę jego uczucia i ciągle próbowali go emocjonalnie szantażować.


Drzewo migdałowe daje czytelnikowi do zrozumienia, że powinien zweryfikować swój system wartości, powinien zastanowić się, co tak naprawdę w życiu jego, jak i jego bliskich jest ważne, ale jednocześnie potrafi zmotywować do działania, jest to historia, która poruszy każdego, a z każdą przewróconą stroną będzie się trudniej od niej oderwać.

Tytuł: Drzewo migdałowe
Autor: Michelle Cohen Corasanti
Ilość stron: 386
Cena: 34,90zł
Ocena: 9/10

Za możliwość przeczytania Drzewa migdałowego serdecznie dziękuję wydawnictwu SQN
http://wydawnictwosqn.pl



18 komentarzy:

  1. Mam w planach przeczytać tę książkę, bo zapowiada się naprawdę interesująco. W ogóle już sama okłada i tytuł przyciągają wzrok.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka już czeka na mojej półce na swoją kolejkę do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam tę książkę na półce, więc cieszę się, że tak pozytywnie ją oceniasz. Tylko martwi mnie nieco ten początek, w którym autorka rzuca czytelników na głęboką wodę pokazując zewsząd cierpienie, ale mam nadzieję, że ogólnie nie będzie aż tak źle.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetna książka, uważam też, że bardzo potrzebna.

    OdpowiedzUsuń
  5. To raczej nie dla mnie. Nie moja bajka, ale czekam na następną recenzję.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo jestem ciekawa tej pozycji. Z każdą pozytywną recenzją coraz bardziej i już nie mogę się doczekać, kiedy w końcu do mnie trafi :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam ją w planach. Książka zbiera same dobre recenzje, więc muszę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja uwielbiam tę książkę i byłam bardzo zaskoczona, że była tak dobra. Wzruszająca i wstrząsająca...

    http://pasion-libros.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Koniecznie chcę przeczytać tę książkę, jest na mojej liście must read :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Kiedy przydarzyła się możliwość przeczytania powieści, odmówiłem. Ale teraz już wiem, że popełniłem błąd. Musze zdobyć! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Fabuła książki wydaje się ciekawa i tytuł jest bardzo interesujący, więc może kiedyś :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja jakoś nie przepadam za takimi historiami, ale z drugiej strony nie przeczytałam ich wiele, by się jakoś ustosunkować, ale wolę inne gatunki ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie czytałam tej książki, ale jakoś mnie do niej nie ciągnie :/

    Pozdrawiam,
    Alpaka

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie interesowałam się tą książką, ale powolutku dojrzewam do tego, aby jednak zwrócić uwagę:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Obiła mi się ta okładka o oczy gdzieś, ale chyba nie moja tematyka :) na razie mam fazę na kryminały :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Na samym początku lektury uznałam za zaletę taki mocny akcent, ale przyznam, że później bardzo ciążył mi fatalizm losów bohatera - nie w tym sensie, że uważam to za wadę książki, raczej po prostu była ona dla mnie emocjonalnie trudna. Tak czy siak uważam jednak, że tekst jest naprawdę ciekawy i godny uwagi, a przede wszystkim niejednoznaczny.

    OdpowiedzUsuń

Designed By Blokotek